Ο Βολιώτης φωτογράφος Περικλής Διαμαντόπουλος που αποτύπωσε με τον φακό του την ζωή των Χανιωτών - Κρήτη πόλεις και χωριά

Κρήτη πόλεις και χωριά

Η ΚΡΗΤΗ ΣΤΟ INTEΡNET - www.kritipoliskaixoria.gr

.........
Επικοινωνήστε μαζί μας - kritipolis@hotmail.com
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018

Ο Βολιώτης φωτογράφος Περικλής Διαμαντόπουλος που αποτύπωσε με τον φακό του την ζωή των Χανιωτών


Ο Περικλής Διαμαντόπουλος θα είναι από τους πρώτους που θα ξεφύγει από αυτή την αντίληψη. Βολιώτης στην καταγωγή και με σπουδές στην Ευρώπη, θα καταλήξει στα Χανιά, στα τέλη του περασμένου αιώνα μαζί με τον αδελφό του Γεώργιο. Στο γύρισμα του 20ου αιώνα, τα Χανιά αποτελούσαν ένα σημαντικό διεθνές κέντρο, όπου διασταυρώνονταν άνθρωποι διαφόρων εθνικοτήτων και θρησκειών. 



Η παρουσία των στρατευμάτων των «Προστάτιδων Δυνάμεων» επέτεινε το φαινόμενο αυτό. Ο Διαμαντόπουλος θα καταγράψει με τη μηχανή του τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στη Μεγαλόνησο, ιδιαίτερα κατά την ταραχώδη περίοδο της Κρητικής Πολιτείας. Οι λήψεις του ανασυνθέτουν την ατμόσφαιρα της εποχής με ιδιαίτερη ευαισθησία. Πολιτικοί, ξένοι διπλωμάτες, εστεμμένοι αλλά και ο απλός κόσμος αποτελούσε την πελατεία του. Ανάμεσα και οι εταίρες που είχαν συγκεντρωθεί εκεί. Θέμα ιδιαίτερα τολμηρό, για τις αντιλήψεις και τα ήθη της εποχής. 


Προεξέχουσα μορφή η περίφημη Μαντάμ Ορτάνς. Πρόσωπο ιστορικά υπαρκτό, της οποίας το όνομα μόνον χρησιμοποίησε ο Νίκος Καζαντζάκης για να πλάσει τη δική του Μαντάμ Ορτάνς στον «Αλέξη Ζορμπά». Ο Διαμαντόπουλος δεν θα παραλείψει όμως να φωτογραφήσει και την καθημερινή ζωή των κατοίκων των Χανίων. 




Θέμα φαινομενικά κοινότυπο, αλλά που για πρώτη φορά προσεγγίζεται από Έλληνα φωτογράφο. Την ίδια περίοδο αρχίζει να εργάζεται σαν φωτογράφος στον Βόλο ο ζωγράφος και αγιογράφος Στέφανος Στουρνάρας. Εκτός από τις αξιόλογες καλλιτεχνικές φωτογραφίες που συνθέτει στο στούντιο του, θα καταγράψει με τη μηχανή του την ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας. Το έργο του θα συνεχίσουν μέχρι σήμερα οι απόγονοι του (Νίκος Σ. Στουρνάρας και Στέφανος Ν. Στουρνάρας). Σημαντική είναι και η παρουσία -στα τέλη του αιώνα και αυτή- του Κωνσταντινουπολίτη Αθανασίου Γαζιάδη, που θα εγκατασταθεί αρχικά στον Πειραιά, όπου και θα αποκτήσει μεγάλη φήμη σαν καλλιτέχνης φωτογράφος. Παράλληλα, θα ειδικευθεί στη φωτογράφιση πλοίων, και θα βραβευτεί γι' αυτό σε πολλά ναυτικά σαλόνια. Οι πρώτες Ελληνίδες γυναίκες που  ασχολήθηκαν  επαγγελματικά ήταν «αι δεσποινίδαι αδελφαί Κάντα». Ασφαλώς για τα αυστηρά ήθη της εποχής ένα τέτοιο επάγγελμα ήταν μια πολύ τολμηρή πρωτοβουλία για γυναίκα. Πρωτάνοιξαν το φωτογραφείο τους το 1889 στην οδό Σταδίου 40, απέναντι από το υπουργείο των Εσωτερικών.

Post Top Ad

.............