Η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το έργο της διακεκριμένης Χανιώτισσας γλύπτριας Αντωνίας Παπατζανάκη.
Η δουλειά της χαρακτηρίζεται από την πολύχρονη μελέτη της στην προσέγγιση της δομής των πραγμάτων όπου καθοριστική σημασία έχει η έννοια και η χρήση του φωτός. Στην έκθεση παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές σειρές των έργων της, που δημιούργησε από το 2000 μέχρι σήμερα.
Η συνεχής πειραματική προσέγγιση του φωτός οδήγησε την Παπατζανάκη στην χρήση διαφορετικών υλικών και συχνά ευρηματικών μέσων και τρόπων δημιουργίας. H πρώτη μεγάλη παρουσίαση του έργου της στα Χανιά, περιλαμβάνει μια πληθώρα έργων, περίπου 80 - φωτεινά γλυπτά και επίτοιχα έργα κατασκευασμένα από βιομηχανικά υλικά όπως πλεξιγκλάς, αλουμίνιο, ανοξείδωτο χάλυβα, ορείχαλκο και φυσικά φως, καθώς και φωτογραφίες τυπωμένες σε διαφάνεια η καμβά και τέλος εκτυπώσεις σε χαρτί.
Εμπνεόμενη από την Ηρακλείτεια ενότητα των αντίθετων, συγκροτεί τα έργα της αντιπαραθέτοντας διαφανή υλικά, που επιτρέπουν την διέλευση του φωτός, με αδιαφανή υλικά, που το περιορίζουν, κατορθώνοντας έτσι να σχηματίσει αφαιρετικές φωτεινές μορφές. «Το φως των έργων, ξεπερνώντας τα όρια τους ως αντικείμενα, κατακλύζει τον χώρο και αναδεικνύει τη δυνατότητα η ανθρώπινη συνείδηση να υπερβεί την υλική πραγματικότητα» λέει η Παπατζανάκη. Η ανάγνωση του έργου ποικίλλει ανάλογα με τη σχέση του φυσικού φωτός του περιβάλλοντος ως προς το τεχνητό φως του έργου καθώς και τη θέση του θεατή στο χώρο.
Η καλλιτέχνης πιστεύει ότι οι ιδιότητες κάθε υλικού προκαλούν στο θεατή συγκεκριμένες συναισθηματικές αντιδράσεις και πνευματικές εικόνες. Το φως είναι υπερφορτισμένο παγκόσμιο σύμβολο, άμεσα συνδεδεμένο με τη ζωή και μεταφορικά με την αλήθεια και σαν βασικό στοιχείο της οπτικής μας αντίληψης, με τη διαδικασία της έρευνας, της σκέψης, της αξιολόγησης. Η συμπεριφορά του φωτός ως μάζα και ενέργεια αντιστοιχεί στη δισυπόστατη ανθρώπινη φύση ως σώμα και πνεύμα. Το αρχέγονο φως είναι το έσχατο όριο του κόσμου μας. Το φως σηματοδοτεί το ρυθμό της ζωής και το πέρασμα του χρόνου. Το φως ανακαλύπτει και αποκαλύπτει.
Η έκθεση της Αντωνίας Παπατζανάκη συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο πολυσέλιδο, δίγλωσσο (ελληνικά και αγγλικά) κατάλογο, με εισαγωγικά δοκίμια του Δρ. Daniel Belasco, διευθυντή του Al Held Foundation στη Νέα Υόρκη, και του επιμελητή της έκθεσης Δρ. Θοδωρή Κουτσογιάννη.
Η Αντωνία Παπατζανάκη, γεννήθηκε στα Χανιά, Κρήτης. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών ΤεχνώνΑθήνας, στην Hochschule für Angewandte Kunst στη Βιέννη και απέκτησε το Master of Fine Arts στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Είναι αποδέκτης πολλών σημαντικών διακρίσεων και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους. Η φωτεινή εγκατάστασή της Αγορά εκτέθηκε στο Battery Park το 2000-2001 στα πλαίσια του προγράμματος Temporary Public Art της πόλης της Νέας Υόρκης. Αρκετά από τα υπαίθρια δημόσια έργα της Παπατζανάκη είναι μόνιμα εγκατεστημένα σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του γλυπτού της Φάρος στην πλατεία του Σταθμού του μετρό Κάτω Πατήσια, Αθήνα. Η Παπατζανάκη έχει εκθέσει ευρέως δουλειά της- αξιοσημείωτες μεταξύ των πολλών ατομικών εκθέσεων της είναι: Stratifications, John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2016,Διαθλάσεις, Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013, Άλκιμη Ύλη και Εικόνα, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο 2010, Αντωνία Παπατζανάκη, Tsatsis Projects / Artforum, Θεσσαλονίκη 2008,Visions of Light, 112 Gallery, Chashama, Νέα Υόρκη 2007. Έχει επίσης συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, την Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων: Transplants, John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2018, Ψίθυροι, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο 2016, Ιστορία-Ειρωνεία Μουσείο Βορρέ, 2015, Harmony, 22nd Seoul International Art Festival, Chosunilbo Museum, Ν. Κορέα, 2014, New: Illusion or Reality, 4η Μπιενάλε, Tashkent, 2007, Artistic Fragments, Katonah Museum of Art, Katonah, Νέα Υόρκη 2005. Έργα της βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στη Συλλογή της οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Αμερικάνικο Κολέγιο Ελλάδας. Σήμερα διατηρεί εργαστήρια στην Αθήνα και στη Νέα Υόρκη.
Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο του εκθεσιακού προγράμματος «Επέστρεφε – Κρήτες καλλιτέχνες επιστρέφουν δημιουργικά στα Χανιά». Η δράση αυτή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων σχεδιάστηκε το 2011 από τον Δρ Θοδωρή Κουτσογιάννη προκειμένου να γνωρίσει στο χανιώτικο κοινό το έργο σημαντικών δημιουργών, με καταγωγή από τα Χανιά και ευρύτερα την Κρήτη. Έτσι, έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα μονογραφικά οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Μετζικώφ («Θεατρικά ενδύματα και προσωπεία από τη σκηνή στο μουσείο» 2011), Μιχάλης Μανουσάκης («Ο χώρος του χρόνου» 2012) και Δημήτρης Ανδρεαδάκης («Ανθρωπομετρίες» 2014). Η παρουσίαση λοιπόν του έργου της Αντωνίας Παπατζανάκη αποτελεί την 4ηδράση του «Επέστρεφε» και την πρώτη γυναικεία συμβολή.