Η Εγνατία Οδός είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας με μήκος 670 χλμ. Διασχίζει ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα, ξεκινώντας από την Ηγουμενίτσα στην Ήπειρο, διέρχεται από πολλές σημαντικές πόλεις της Μακεδονίας και συνεχίζει ανατολικά στη Θράκη, καταλήγοντας στα Ελληνοτουρκικά σύνορα, στους Κήπους στον ποταμό Έβρο.
Πήρε το όνομά της από την αρχαία Εγνατία οδό που διέσχιζε σχεδόν την ίδια περιοχή και η κατασκευή της ξεκίνησε το 1994 και τελείωσε το 2014. Τη διαχείριση και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου έχει αναλάβει η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.. Διαθέτει δύο αντίθετα ρεύματα κυκλοφορίας, όπου το κάθε ρεύμα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μια λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι 140 χλμ/ώρα.
Εξαιτίας της ποικιλίας του εδαφικού ανάγλυφου, το οποίο διασχίζει η Εγνατία Οδός, σε συνδυασμό και με περιβαλλοντικούς όρους, απαιτήθηκε η κατασκευή ενός σημαντικού αριθμού σηράγγων και γεφυρών.
Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός διαθέτει 73 δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 50 χιλιομέτρων, γεγονός που σημαίνει ότι αποτελούν το 7% του μήκους του οδικού άξονα, ενώ το κόστος κατασκευής τους ήταν ίσο περίπου με το 30% της συνολικής δαπάνης κατασκευής της Οδού. Οι σήραγγες είναι σχεδιασμένες με σύγχρονες προδιαγραφές καθώς καθοριστικό στοιχείο του σχεδιασμού τους αποτελεί η πρόβλεψη εγκάρσιων διαδρόμων διαφυγής μεταξύ των κλάδων της σήραγγας για την περίπτωση πυρκαγιάς και η εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης και εξαερισμού.
Οι περισσότερες σήραγγες κατασκευάζονται με τη μέθοδο της διάτρησης, ενώ μικρός αριθμός κατασκευάζεται με τη μέθοδο της εκσκαφής και επανεπίχωσης.
Οι μεγαλύτερες σε μήκος σήραγγες της Εναντίας οδού είναι :
Σήραγγα Δρίσκου (4.600 μ.)
Σήραγγα Μετσόβου (3.500 μ.).
Σήραγγα Δωδώνης (3.360 μ.)
Σήραγγα Παγγαίου (2.400 μ.)
Σήραγγα Καστανιάς (2.225 μ.)
Σήραγγα Ανήλιου (2.100 μ.)
Η Εγνατία Οδός διαθέτει επίσης και 77 μεγάλες γέφυρες, συνολικού μήκους 42 χλμ. οι οποίες αποτελούν το 6% του συνολικού μήκους του άξονα, καθώς και το 12% της συνολικής δαπάνης.
Πρόκειται για δίδυμες γέφυρες, με ανεξάρτητους φορείς ανά κλάδο κυκλοφορίας, σύμφωνα με την πρακτική των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων.
Για την κατασκευή των γεφυρών, έχουν εφαρμοστεί, όλες σχεδόν οι σύγχρονες μέθοδοι κατασκευής.
Οι μεγαλύτερες σε μήκος γέφυρες είναι:
Γέφυρα Αράχθου (1036 μ.)
Γέφυρα Κρυσταλλοπηγής (850μ)
Γέφυρα Μετσοβίτικου Ποταμού (537μ)
Γλεφυρα Βοτονοσίου (491μ)
Γέφυρα Μεγαλορέματος (484 μ)
Γέφυρα Καστανιας (456μ)