ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΜΠΥΡΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ - Κρήτη πόλεις και χωριά

Κρήτη πόλεις και χωριά

Η ΚΡΗΤΗ ΣΤΟ INTEΡNET - www.kritipoliskaixoria.gr

.........
Επικοινωνήστε μαζί μας - kritipolis@hotmail.com
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΜΠΥΡΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ

Στα Χανιά έχουμε λόγους να υπερηφανευόμαστε για το ελαιόλαδο, το κρασί, τα γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, τώρα έχουμε λόγους να μιλάμε και για την τοπική μας μπίρα! Σε συνθήκες κρίσης, δύο μικροζυθοποιίες έκαναν βήματα μπροστά, η μια επεκτάθηκε και αύξησε την παραγωγή της ή άλλη ξεκίνησε δυναμικά και προχώρησε μπροστά. Τις ζυθοποιίες αυτές επισκεφθήκαμε θέλοντας να μάθουμε περισσότερα από τους ανθρώπους που παράγουν το προϊόν.



ΚΡΗΤΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ – ΧΑΡΜΑ: «Ενα προϊόν… Χάρμα»
«Πώς αποφάσισα να φτιάξω ζυθοποιία; Οι λόγοι είναι τρεις» μας εξηγεί ο Γιάννης Λιονάκης, ο άνθρωπος πίσω από την μπίρα “Χάρμα” και την “Κρητική Ζυθοποιία Α.Ε.” και γίνεται πιο αναλυτικός: «Κατ’ αρχάς μεγαλώνοντας στο χωριό είχα μάθει να δημιουργώ, να βλέπω πως γίνεται το κρασί, η τσικουδιά, πως βγαίνει το λάδι. Ηθελα να κάνω κάτι διαφορετικό όμως από αυτό. Το δεύτερο είναι ότι έχοντας καταστήματα εστίασης με τα αδέλφια μου στα Χανιά διαπιστώναμε ότι οι επισκέπτες ζητούσαν ντόπια μπίρα και σκέφτηκα γιατί να μην τους προσφέρουμε μια πραγματική ντόπια μπίρα. Το τρίτον είναι πως σε ένα ταξίδι στη Γερμανία, ενώ δεν έπινα μέχρι τότε πολλή μπίρα, δοκίμασα γεύσεις και σκέφθηκα ότι μπορούμε και εμείς στα Χανιά να φτιάξουμε ποιοτική μπίρα».
Η βασική διαφορά της “Χάρμα” σε σχέση με τις μπίρες που κυκλοφορούν ευρέως στο εμπόριο και παράγονται από πολυεθνικές είναι ότι είναι προϊόν μικρής παραγωγής που όπως εξηγεί ο κ. Λιονάκης «έχει το μεράκι, το ενδιαφέρον μας και τον σεβασμό προς αυτόν που τη δοκιμάζει. Ζυθοποιούμε με απόλυτα φυσικούς τρόπους, χωρίς συντηρητικά, με άριστες πρώτες ύλες και ελληνικές βύνες, με ιδιαίτερη έμφαση στην καθαριότητα και την τάξη και με δική μας διανομή για να εξασφαλίζουμε ότι η μπίρα μας μέχρι να φτάσει στο ποτήρι του καταναλωτή θα είναι πάντα υπό ψύξη».
Φέτος η ζυθοποιία επεκτάθηκε με νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις. «Είχαμε πολύ μεγάλη ζήτηση και έπρεπε να την καλύψουμε. Ετσι κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να αυξήσουμε την παραγωγή μας. Ενα καλό βήμα για να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο ήταν η κατασκευή του επισκέψιμου χώρου  ώστε να έρχεται ο κόσμος να βλέπει τη δουλειά μας και να δοκιμάζει τις μπίρες μας».


Στο πλαίσιο της σύγχρονης λειτουργίας η ζυθοποιία λειτουργεί με τρόπο που είναι φιλικός στο περιβάλλον. Τα θερμικά φορτία παράγονται από ατμολέβητα που καίει πυρηνόξυλο, υπάρχει μονάδα γεωθερμίας από γεώτρηση για τα ψυκτικά φορτία, ηλιακά πάνελ στην ταράτσα για το ζέσταμα του νερού, ενώ το πλύσιμο των δεξαμενών γίνεται με πρόγραμμα υπολογιστή ώστε να εξασφαλίζεται ο περιορισμός στην κατανάλωση νερού. «Ενα παραδοσιακό ζυθοποιείο καταναλώνει 10 lt νερού για να παράγει 1 lt μπίρας, εμείς έχουμε πετύχει να ρίξουμε την κατανάλωση στα 5 lt νερού» τονίζει ο κ. Λιονάκης.
Ο ιδιοκτήτης της “Κρητικής Ζυθοποιίας” τονίζει πως ο στόχος ενός μικροζυθοποιείου είναι να πουλάει το προϊόν του στην τοπική αγορά (Χανιά κυρίως και Κρήτη) και ότι είναι πολύ ικανοποιημένος από την ανταπόκριση των καταστημάτων και των καταναλωτών. «Αν κάτι που με έχει στεναχωρήσει είναι η συμπεριφορά που είχαμε σε κάποια καταστήματα που ήταν της λογικής “Δεν μας ενδιαφέρει τον προϊόν σας, φύγετε…”. Όταν ο άλλος δεν θέλει να σε ακούσει καν, τότε για μένα σημαίνει ότι έχει μια προκατάληψη εναντίον σου! Δεν υπάρχει λόγος για τέτοια στάση! Αντίθετα είμαι χαρούμενος που η συνεργασία που έχουμε με τα περισσότερα καταστήματα συνεχίζεται και τα που τα σχόλιά τους είναι τα καλύτερα».


ΔΟΥΛΕΥΟΝΤΑΣ ΣΕ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
«Το βασικό προσόν για να εργάζεσαι σε μια μικροζυθοποιία; Πιστεύω η υπευθυνότητα. Αν κάνεις ένα λάθος, μπορεί να χαθεί, να πεταχτεί μια μεγάλη ποσότητα μπίρας» λέει ο Σπύρος Μπομπολάκης που από το 2009 εργάζεται στη ζυθοποιία και έχει μια σημαντική εμπειρία με το προϊόν. Στον απλό κόσμο που τον ρωτά γιατί να προτιμήσει μια τοπική μπίρα η απάντηση του Σπύρου είναι διπλή: «Πρώτα θα του έλεγα να τιμήσει το ντόπιο προϊόν και αν δεν του αρέσει, να δοκιμάσει κάτι άλλο. Γιατί πιστεύω ότι, αν δοκιμάσει την μπίρα μας, σίγουρα θα του αρέσει. Δεύτερον θα του έλεγα για την ποιότητα της μπίρας μας και ότι είναι πάντα φρέσκια και με τα καλύτερα υλικά».
Πολύ παλιός επίσης και ο Γιάννης Καριωτάκης. «Ξέροντας πως φτιάχνεται η μπίρα μας, όλη τη διαδικασία που ακολουθούμε, αυτό που λέω στον κόσμο είναι πως πρόκειται για ένα προϊόν χωρίς κανένα συντηρητικό και οι πρώτες ύλες από το νερό μέχρι τις βύνες που χρησιμοποιούμε είναι άριστες! Και φυσικά καταναλώνοντας ένα τοπικό προϊόν στηρίζεις την τοπική οικονομία» δηλώνει ο Γιάννης, συμπληρώνοντας πως πλέον η “Χάρμα” με την επέκταση των εγκαταστάσεων παραγωγής είναι σε θέση να καλύψει ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση σε όλη την Κρήτη, αλλά και εκτός αυτής.
Τους επισκέπτες της ζυθοποιίας υποδέχεται η Μαρτσέλα Κατσανεβάκη, ξεναγώντας τους στους χώρους των εγκαταστάσεων και προσφέροντάς τους μπίρα για γευσιγνωσία. Συνομιλώντας καθημερινά με Έλληνες, αλλά και ξένους, επισκέπτες που έχουν βρεθεί σε ζυθοποιίες σε Γερμανία, Τσεχία, Αγγλία, όπου υπάρχει μεγαλύτερη παράδοση, τι είναι αυτό που τους κάνει να θέλουν να περιηγηθούν σε μια ζυθοποιία στην Κρήτη ρωτάμε τη Μαρτσέλα. «Ειδικά οι ξένοι εντυπωσιάζονται από το φυσικό περιβάλλον, τους αρέσει πάρα πολύ να κάθονται στα τραπέζια μας, να γεύονται τη φιλοξενία μας, να δοκιμάζουν με ηρεμία το προϊόν μας. Όλη η διαδικασία τους ενθουσιάζει» απαντά. Στο διάστημα που κάνει αυτή τη δουλειά πέρα από τα καλά σχόλια για την μπίρα η Μαρτσέλα έχει εισπράξει «μια πολύ καλή διάθεση από όλον τον κόσμο που περνά από εδώ».


ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΜΙΚΡΟΖΥΘΟΠΟΙΙΑ – ΜΠΙΡΑ “ΛΥΡΑ”: Ζύθος made in Κίσαμος
Η Κίσαμος είναι πιο γνωστή για το κρασί και το λάδι της, ο Χάρης Μαραγκουδάκης πιστεύει ότι μπορεί να γίνει γνωστή και για την μπίρα της. Γι’ αυτό και μετά από προσπάθειες 4 ετών, πέτυχε να κυκλοφορήσει την μπίρα του σε συσκευασία μπουκαλιού πριν από 1 χρόνο. «Το 2012 όταν είχα την πρώτη ιδέα. Τότε πέρα από τις μεγάλες πολυεθνικές ήταν λίγες οι μικροζυθοποιίες. Λόγω κρίσης διαπίστωσα ότι ο Έλληνας έκανε μια στροφή στα τοπικά προϊόντα έτσι και εγώ πήρα το ρίσκο» λέει ο συνομιλητής μας.
Το όνομα “Λύρα” για την μπίρα του προέκυψε μετά από πολύ ψάξιμο από τη συσκευασία και την ετικέτα. «Η ετικέτα είχε βγει στο σχήμα της “Λύρας” έτσι πήρα την απόφαση να της δώσω αυτό το όνομα. Και όλα αυτά στην Κίσαμο που έχει παράδοση στο βιολί! Ομως η “Λύρα” προσδιορίζει τα Χανιά και την Κρήτη και αρέσει» σημειώνει.
Ο Χάρης μας ξεναγεί στον χώρο της μικροζυθοποιίας στο κέντρο του Καστελιού. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καθαριότητα και στην ευλαβική διατήρηση της διαδικασίας παραγωγής. «Από τις μικροζυθοποιίες θα πάρεις πιο αγνά προϊόντα, αυτός είναι ένας γενικός κανόνας. Η “Λύρα” είναι φρέσκια, απαστερίωτη, χρησιμοποιώ ελληνική βύνη και ό,τι καλύτερο προϊόν υπάρχει σε μαγιά και λυκίσκο. Αυτό ανεβάζει το κόστος σε σύγκριση με άλλες μπίρες όμως πιστεύω ότι πραγματικά σε θέματα ποιότητας είμαστε πολύ ψηλά».
Ρωτάμε τον Χάρη για κάποιο σχόλιο που τον έκανε να νιώσει περήφανος για αυτό που κάνει και για κάποιο άλλο που πιθανόν τον προβλημάτισε ή και τον στεναχώρησε. «Τα θετικά σχόλια είναι πάρα πολλά. Θυμάμαι χαρακτηριστικά να είμαι σε ένα εστιατόριο και στο διπλανό τραπέζι να κάθεται ένας Γερμανός τουρίστας που έπινε την μπίρα μας και τον άκουσα να λέει  στο  γκαρσόνι ότι “αυτή η μπίρα αποκλείεται να φτιάχνεται εδώ, τη φέρνετε από τη Γερμανία και βάζετε εδώ την ετικέτα!”».


Το μόνο αρνητικό σχόλιο που έχω ακούσει είναι για την τιμή! Το δικαιολογώ γιατί οι περισσότεροι εδώ στην Κρήτη είχαμε συνηθίσει σε 5 – 6 μπίρες. Σιγά – σιγά δοκιμάζοντας το προϊόν μας ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι αξίζει την τιμή του» απαντά.
Αυτή τη στιγμή η “Λύρα” κυκλοφορεί σε πάνω από 200 καταστήματα σε Χανιά, όπως επίσης στην υπόλοιπη Κρήτη, αλλά και σε Σαντορίνη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη. «Δίνω έμφαση στον Νομό Χανίων κατά πρώτο και μετά στην Κρήτη. Μια μικρή ζυθοποιία εξυπηρετεί την τοπική αγορά. Αν είναι εύκολο για μια μικρή ζυθοποιία να ανταγωνιστεί τις μεγάλες; Είναι αφάνταστα δύσκολο να βγάλεις το προϊόν σου γιατί υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός. Όμως για μένα πρέπει να στοχεύεις στο να φτιάξεις ένα ξεχωριστό ποιοτικό προϊόν, ώστε να μην ανταγωνίζεσαι τους μεγάλους που “παίζουν” στη μαζική παραγωγή, που τους επιτρέπει να έχουν χαμηλότερη τιμή. Η δική μας μπίρα, η μπίρα από τις μικροζυθοποιίες απευθύνεται στον άνθρωπο που θέλει να δοκιμάσει κάτι άλλο από το συνηθισμένο».
Η τοπική κοινωνία τον έχει στηρίξει μας επισημαίνει και πρώτα από όλα οι δικοί του άνθρωποι καθώς το πρώτο κιβώτιο με μπίρες το πήρε ο κουνιάδος του για το κατάστημά του!


ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ

Post Top Ad

.............