Μόλις κυκλοφόρησε ...
"Η ανάδειξη του ρόλου της παιδείας στη μακροχρόνια προσπάθεια του κρητικού λαού για την απελευθέρωση του από την οθωμανική
κυριαρχία καθ΄όλο τον 19ο αι. και κυρίως την τελευταία εικοσαετία του (
1887 – 1897) είναι ίσως ο πρωταρχικός στόχος αυτής της μελέτης.
Η Παιδεία αναλαμβάνει ρόλο πρωταγωνιστικό στη μετάβαση της Χριστιανικής Κοινότητας του νησιού: πολιτικά, προς την ελευθερία, κοινωνικά, προς την ανασυγκρότηση και το μετασχηματισμό, οικονομικά, προς την ανάπτυξη, πνευματικά, προς μια «νέα κρητική αναγέννηση». Και αυτά όλα σε ένα πλαίσιο Ημιαυτονομίας που για πρώτη φορά καθιερώνεται στην Κρήτη με την υπογραφή της Σύμβασης της Χαλέπας(1878).
Η Παιδεία αναλαμβάνει ρόλο πρωταγωνιστικό στη μετάβαση της Χριστιανικής Κοινότητας του νησιού: πολιτικά, προς την ελευθερία, κοινωνικά, προς την ανασυγκρότηση και το μετασχηματισμό, οικονομικά, προς την ανάπτυξη, πνευματικά, προς μια «νέα κρητική αναγέννηση». Και αυτά όλα σε ένα πλαίσιο Ημιαυτονομίας που για πρώτη φορά καθιερώνεται στην Κρήτη με την υπογραφή της Σύμβασης της Χαλέπας(1878).
Η διεύρυνση των
κοινοβουλευτικών λειτουργιών και δημοκρατικών ελευθεριών και η
θεσμοθέτηση των αυτοδιοικητικών οργανισμών, που προέβλεπε η Σύμβαση,
προκάλεσαν την « αποκάλυψη» των κοινωνικών και οικονομικών αντιθέσεων
μιας καθόλα μεταβατικής και αποσυνθετικής κοινωνίας, μέσα από την
περισσότερο ή λιγότερο σαφή ένταξη των κορυφαίων μελών της στους υπό
διαμόρφωση πολιτικούς σχηματισμούς εποχής: τους Καραβανάδες και του
Ξυπόλητους.
Κοινή συνισταμένη των αντιθέσεων και των συγκρούσεων της περιόδου, η αυτοθυσιαστική προσήλωση στην επίτευξη του εθνικού στόχου, της ΕΝΩΣΗΣ, και η βαθειά ΠΑΙΔΕΙΑ των πρωταγωνιστών - ηγετών της."
Κοινή συνισταμένη των αντιθέσεων και των συγκρούσεων της περιόδου, η αυτοθυσιαστική προσήλωση στην επίτευξη του εθνικού στόχου, της ΕΝΩΣΗΣ, και η βαθειά ΠΑΙΔΕΙΑ των πρωταγωνιστών - ηγετών της."