Η μεγάλη έκθεση τουρισμού και γαστρονομίας για την Ελλάδα, GRECKA PANORAMA και GREEK FOOD SHOW συγκέντρωσε φέτος 9.380 επισκέπτες διπλασιάζοντας ουσιαστικά τον αριθμό των επισκεπτών από την πρώτη διοργάνωση του 2015 που αριθμούσε περί τους 5.000 επισκέπτες. Αποτελεί ένα πολύ σημαντικό γεγονός, καθώς η συγκεκριμένη έκθεση αφορά αποκλειστικά και μόνο την Ελλάδα. Η έκθεση έλαβε χώρα το περασμένο σαββατοκύριακο, 1 και 2 Δεκεμβρίου σε εκθεσιακό χώρο εντός του εθνικού σταδίου της Πολωνίας, «PGE Narodowy National Stadium» συνδυάζοντας με μεγάλη επιτυχία τον Τουρισμό με την Γαστρονομία.
Την Κρήτη εκπροσώπησαν ο Δήμος Χερσονήσου και το Ρέθυμνο ανάμεσα σε πληθώρα εκθετών από όλη την Ελλάδα. Παρόντες ήταν επίσης οι μεγαλύτεροι τουριστικοί πράκτορες της Πολωνίας, αλλά και οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες.
Η Πολωνία αποτελεί πλέον μια πολύ σημαντική «πηγή» καλοκαιρινών επισκεπτών καθώς κάθε χρόνο ανεβαίνει σταθερά σε αφίξεις, αγγίζοντας πλέον τον εντυπωσιακό αριθμό του ενός εκατομμυρίου επισκεπτών.
Συγκεκριμένα, το 2017 τη χώρα μας επισκέφθηκαν 777.000 Πολωνοί, ενώ ως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2018, έφθασαν τους 966.000. Υπήρξε μία θεαματική αύξηση της τάξης του 31% σε αεροπορικές αφίξεις, με το αεροδρόμιο Ηρακλείου να καταλαμβάνει την πρώτη θέση ανάμεσα στα ελληνικά αεροδρόμια.
Η εικόνα των αφίξεων για το 2018 για την Ελλάδα διαμορφώθηκε ως εξής: το Ηνωμένο Βασίλειο στην πρώτη θέση, με τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Γαλλία στη δεύτερη, τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα και την Πολωνία να ανεβαίνει πλέον στην πέμπτη θέση, δείχνοντας τη δυναμική ανοδική κίνηση της πολωνικής αγοράς. Να σημειωθεί ότι στα επόμενα τέσσερα χρόνια αναμένονται περί το 1,2 εκατ. επισκέπτες.
Απολογιστικά, η επάνοδος της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Τυνησίας, έγινε έντονα αισθητή το 2018 και στην πολωνική αγορά ταξιδιών - όπως άλλωστε
και σε άλλες αγορές ευρωπαϊκές και μη. Είναι προφανές ότι και για το 2019, οι παραπάνω χώρες θα «απειλήσουν» τα ταξίδια προς Ελλάδα, λόγω των οικονομικότερων προσφορών και λόγω του συνεχιζόμενου προγράμματος που έχουν και κατά την διάρκεια της χειμερινής περιόδου, στοιχείο πολύ σημαντικό, σε αντίθεση με τους νησιώτικους ελληνικούς προορισμούς, πχ Κρήτη. Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει αυτομάτως ότι η Ελλάδα θα έχει πρόβλημα αφίξεων από την Πολωνία, καθώς παραμένει πολύ υψηλά ως επιλογή καλοκαιρινών διακοπών για τους Πολωνούς, αλλά πρέπει να ληφθεί υπόψη ως σημαντικός παράγοντας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι παρά τη δυναμική επάνοδο των παραπάνω χωρών η Ελλάδα και για το 2018 κατάφερε να παραμείνει η πρώτη επιλογή καλοκαιρινών διακοπών για τους Πολωνούς, με το πολύ υψηλό ποσοστό του 31%, ως μεριδίου αγοράς, με Τουρκία, Ισπανία και Αίγυπτο να ακολουθούν, κυρίως λόγω των πολύ οικονομικών πακέτων διακοπών που προσέφεραν.
Είναι πολύ νωρίς ώστε να γίνουν προβλέψεις και ασφαλείς εκτιμήσεις για το 2019, σίγουρα όμως υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο προβάδισμα προκρατήσεων, προς το παρόν, για Τουρκία και Αίγυπτο, λόγω των οικονομικών τους προσφορών, ενώ μία πτώση του 10% παρουσιάζει η Ισπανία, καθώς με τις συνεχείς αυξήσεις τιμών των τελευταίων ετών, έγινε αρκετά ακριβή για όλες τις αγορές, πράγμα για το οποίο «πλήρωσε» το 2018. Η Ελλάδα παρότι εμφανίζει μια μικρή μείωση στις προκρατήσεις αυτή την περίοδο, μένει σταθερά στην τρίτη θέση και συνεχίζει να διεκδικεί ένα μεγάλο κομμάτι μεριδίου αγοράς.
Η γενικότερη αίσθηση πάντως είναι μάλλον αισιόδοξη, καθώς η Ελλάδα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός για τους Πολωνούς φίλους μας και τελικά τα νούμερα θα παραμείνουν θετικά για την χώρα μας και για το 2019, παρά τον έντονο ανταγωνισμό, με κάποιους μάλιστα να δηλώνουν υπεραισιόδοξοι και να μιλούν ακόμα και για νέα διψήφια αύξηση.
Τα παραπάνω είναι απόψεις και στοιχεία που συνέλεξε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Πολιτισμού και Απασχόλησης, κ. Ευθύμιος Μουντράκης από πράκτορες, ξενοδόχους, διευθυντές ξενοδοχείων, καθώς επίσης και από την διευθύντρια του ΕΟΤ Πολωνίας και Τσεχίας, κα Νικολέττα Νικολοπούλου, στη δίωρη συνάντηση εργασίας που είχε στο γραφείο της στη Βαρσοβία, μαζί με το μέλος της Επιτροπής Τουρισμού Δήμου Χερσονήσου, κ. Γιώργο Χαλκιαδάκη.
Ο δήμος Χερσονήσου συμμετείχε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά στην GRECKA PANORAMA με δικό του περίπτερο προωθώντας τις πολλές και διαφορετικές εμπειρίες που προσφέρει η περιοχή, τις εναλλακτικές και εμπλουτισμένες μορφές τουρισμού, καθώς επίσης και τις διάφορες επιχειρήσεις του δήμου. Φέτος, οι επισκέπτες του περιπτέρου είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν από τα ποιοτικά, παραδοσιακά προϊόντα της περιοχής.
Υπογραμμίζεται ότι η αναγνωρισιμότητα και η αποδοχή του Δήμου Χερσονήσου ως ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς της Ελλάδας
έχει φτάσει σε τόσο υψηλά επίπεδα, ώστε η Coca-Cola επέλεξε να τον προβάλει στα 10.000 δωρεάν κουπόνια προϊόντων της - τα οποία μοίραζε καθ’ όλη την διάρκεια της έκθεσης – μαζί με την Αλόννησο και το Σταυρό Θεσσαλονίκης.