Η πρώτη διερευνητική μελέτη σκοπιμότητας για την δημιουργία γραμμής τραμ στο Ηράκλειο θα τρέξει το επόμενο διάστημα όπως αποκάλυψε στο Ράδιο Κρήτη, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Γιάννης Αναστασάκης.
Μιλώντας στην εκπομπή του Μανώλη Αργυράκη είπε ότι στη Λότζια επεξεργάζονται το σενάριο αυτό, καιρό τώρα, και μάλιστα βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για τη δημιουργία γραμμής τραμ στην πόλη.
Ωστόσο το σενάριο αυτό δεν είναι νέο, αφού όπως είναι γνωστό, εδώ και 18 χρόνια η τότε δημοτική Αρχή, με επικεφαλής τον Κώστα Ασλάνη, δρομολογούσε την εγκατάσταση και λειτουργία εκτεταμένου δικτύου "Ελαφρού μέσου σταθερής τροχιάς", σε μια προσπάθεια αποτελεσματικής αντιμετώπισης των χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων της μεγαλύτερης πόλης της Κρήτης.
Η δημοτική Αρχή Ασλάνη είχε θέσει ως στόχο τη δημιουργία δύο γραμμών τραμ, εκμεταλλευόμενη την ένταξη του Ηρακλείου στη λίστα των επαρχιακών πόλεων που θα συνέδραμαν την Αθήνα στη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Στην παρουσίαση της μελέτης, που είχε εκπονηθεί από γερμανοελβετική κοινοπραξία, είχε γίνει λοιπόν γνωστό ότι το τραμ του Ηρακλείου θα αποτελείτο από δύο γραμμές συνολικού μήκους 14,2 χιλιομέτρων, με κόστος 45 δισεκατομμύρια δραχμές. Η γραμμή "1", μήκους 8,6 χιλιομέτρων, θα ξεκινούσε από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και θα κατέληγε στο Παγκρήτιο Στάδιο, το οποίο, σημειωτέον, τότε δεν είχε κατασκευαστεί ακόμη.
Στο ενδιάμεσο, το τραμ θα διερχόταν από το λιμάνι και το κέντρο της πόλης. Ο σχεδιασμός της διαδρομής "Αεροδρόμιο-Παγκρήτιο" περιλάμβανε 17 στάσεις, ενώ θα γινόταν χρήση 8 συρμών, που θα εξυπηρετούσαν σε καθημερινή βάση περίπου 15.800 επιβάτες. Ο χρόνος της διαδρομής είχε εκτιμηθεί στα 20 λεπτά.
Η λεγόμενη "γραμμή 2" είχε μήκος 5,6 χιλιόμετρα: Θα είχε αφετηρία το κέντρο του Ηρακλείου και τερματισμό στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού. Η γραμμή 2 περιελάμβανε συνολικά 10 στάσεις, ενώ οι έξι συρμοί της εν λόγω γραμμής θα εξυπηρετούσαν καθημερινά περίπου 13.800 επιβάτες. Σημειώνεται ότι ο εκτιμώμενος χρόνος διαδρομής της "γραμμής 1" ήταν 20 λεπτά, ενώ ο αντίστοιχος χρόνος για τη "γραμμή 2" ήταν 13 λεπτά.
Εξάλλου, ο σχεδιασμός προέβλεπε την έναρξη των εργασιών μέσα στο 2001, ενώ το τραμ Ηρακλείου θα ολοκληρωνόταν έως το 2004. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου, το 25% των δαπανών θα προερχόταν από το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα το διέθεταν ιδιώτες. Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος ανερχόταν στα 45 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αρκετά χρόνια χρόνια αργότερα η Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Γεωργία Ορφανάκη σε μεταπτυχιακή διπλωματική εργασίας της στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, με θέμα «Διερεύνηση Λειτουργίας ΤΡΑΜ στη πόλη του Ηρακλείου » αφού είχε αναφερθεί στην ανεπιτυχή προσπάθεια του δήμου στο τέλος της δεκαετίας του 1990 για τραμ στη πόλη, τόνιζε πως η πόλη του Ηρακλείου, που χαρακτηρίζεται από στενούς δρόμους και ρυμοτομικές και πολεοδομικές ελλείψεις, καθιστώντας έτσι δύσκολη τη γεωμετρική ένταξη της βιωσιμότητας ενός σύγχρονου δικτύου μέσων δημόσιων μεταφορών, και πρότεινε τη λειτουργία δικτύου τραμ.
Το τραμ – ανέφερε χαρακτηριστικά - επιλέγεται σαν μέσο μεταφοράς όταν υπάρχει σχετικά μικρή ζήτηση για μετακινήσεις, επιζητείται αναβάθμιση μιας περιοχής και γενικότερα όταν υπάρχει ανάγκη να διατηρηθούν οι δραστηριότητες της εν λόγω περιοχής ή όταν για διάφορους λόγους δεν επιτρέπεται υπόγεια λύση.