Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός για το έργο παραχώρησης του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου της Κρήτης, καθώς αναμένεται τυπικά η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου από το υπουργείο Υποδομών, η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κύρωση από τη Βουλή και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευάσει και στη συνέχεια θα διαχειριστεί η κοινοπραξία Ariadne Airport Group, που την αποτελούν η ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR. Η κοινοπραξία Ariadne θα έχει το 54% και το Δημόσιο το 46%. Όπως είναι γνωστό, το management θα το αναλάβει η Ariadne.
Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, η έναρξη της κατασκευής των έργων θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του χρόνου και θα διαρκέσει πέντε χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2023, όπου θα μπορέσει να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία του το αεροδρόμιο. Η επένδυση ανέρχεται στο ποσό των 480 εκατ. ευρώ. Τέλος, το αεροδρόμιο που θα αντικαταστήσει το σημερινό αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» θα είναι μία σύγχρονη υποδομή που θα ακολουθεί τα υψηλότερα κατασκευαστικά standards. Το κτήριο συνολικής επιφάνειας 71.818 τ.μ. θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα «δένει» με το ύφος της περιοχής, ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας προβλέπεται η δημιουργία κατ’ ελάχιστον 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και 500 έμμεσων με τους αριθμούς να εκτιμάται ότι θα αλλάξουν προς τα πάνω. ΄
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρο το ρεπορτάζ του Φάνη Ζώη στο naftemporiki.gr.
Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης: Χωρίς τεκμηρίωση το αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Την απουσία σχεδιασμού και τεκμηρίωσης για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου, επισημαίνει η πρόεδρος του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Ειρήνη Βρέντζου. Η κα Βρέντζου τονίζει πως δεν έχει απαντηθεί καμία από τις ανησυχίες των τοπικών φορέων της Κρήτης για το συγκεκριμένο έργο. Θυμίζει πως δεν παρουσιάστηκε ποτέ η περίφημη «Μελέτη συγκριτικής αξιολόγησης θέσεων» από την οποία, υποτίθεται, πως προέκυψε η εγκατάσταση του αεροδρομίου στην εύφορη γη της Πεδιάδας, τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή αγροτικού εισοδήματος μετά τον κάμπο της Μεσσαράς. «Θα αλλάξει τελείως η φυσιογνωμία της περιοχής και σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από αυτή που φαίνεται.
Θα μιλάμε για έναν άλλο τόπο, που πιθανώς δεν θα τον αναγνωρίζουμε» λέει η κα Βρέντζου. Τονίζει πως πρέπει επιτέλους να σταματήσει ο σχεδιασμός των έργων μόνο σε πολιτικό επίπεδο και πως «χρειάζεται υπόβαθρο και επιστημονικά δεδομένα ώστε η κοινωνία να μπορεί να κρίνει και να αποφασίζει». Το ΤΕΕ δεν έχει πάρει θέση για το αεροδρόμιο καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει τα απαραίτητα στοιχεία για τη σκοπιμότητα του έργου, δεν υπάρχει ούτε Στρατηγική Μελέτη, ούτε τεχνικοοικονομική έκθεση για την κατασκευή και λειτουργία του, δεδομένα που επιβάλλονται πλέον και από τη νομοθεσία. Αντίθετα, το έργο προωθείται μόνο με την αναθεωρημένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του 2009, βασικά προβλήματα της οποίας παραμένουν άλυτα. Όπως λέει η κα Βρέντζου δεν απαντώνται θέματα όπως το τί θα γίνει με τις καθαιρέσεις τεράστιων όγκων από τα γύρω βουνά ή το ζήτημα της μεταφοράς των καυσίμων, αλλά και οι χρήσεις γης στις γύρω περιοχές που επηρεάζονται άμεσα από το αεροδρόμιο.
Επίσης μένουν άλυτα θέματα όπως η συνύπαρξη με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, αλλά και η αναγκαία μετεγκατάσταση των τοπικών οικισμών. «Οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) δεν γίνονται για να… επιβάλλουν ένα έργο. Αντίθετα γίνονται για να εξετάσουν αν πράγματι μπορεί αυτό να γίνει σε μία περιοχή και η συζήτηση αυτή δεν έχει γίνει ποτέ σε βάθος» τονίζει η πρόεδρος του ΤΕΕ-ΤΑΚ επισημαίνοντας επίσης πως δεν εξετάστηκε ποτέ συγκριτικά και η λύση επέκτασης του υπάρχοντος αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης». Τέλος, απαντώντας στο επιχείρημα της προσέλκυσης κατά πολύ μεγαλύτερου αριθμού τουριστών στην Κρήτη (μέσω του νέου αεροδρομίου) η κα Βρέντζου σχολιάζει πως ποτέ η Κρήτη δεν προέβαλε τη μεγάλη κλίμακα και τα υπερμεγέθη νούμερα του μαζικού τουρισμού. «Συνήθως προβάλουμε το μικρό, το ποιοτικό, το παραδοσιακό στοιχείο του νησιού και αυτό πρέπει να διατηρήσουμε. Υπάρχει ένας φόβος ότι αν ταχθούμε εναντίον ενός έργου τασσόμαστε εναντίον της ανάπτυξης. Δεν φέρνουν όλα τα έργα ανάπτυξη» τονίζει η ίδια. Δείτε το βίντεο της συνέντευξης της κυρίας Βρέντζου