Νέα όψη αναμένεται να αποκτήσει ήδη από την φετινή τουριστική περίοδο το ενετικό μνημείο της πόλης του Ρεθύμνου. Ο λόγος για το ενετικό λιμάνι, που μέσα από μια σειρά παρεμβάσεων που σε καμία περίπτωση δεν θα αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία του, θα μπει σε νέα τροχιά λειτουργίας με όρους και προϋποθέσεις που αρμόζουν σε ιστορικά μνημεία.
Με απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου του υπουργείου Πολιτισμού έκανε εν μέρει δεκτή την μελέτη αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης, που είχε κατατεθεί από το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο, εξαιρώντας επί της ουσίας την πρόβλεψη για κατασκευή ξύλινου διαδρόμου 30 - 40 πόντους κάτω από το υπάρχον κρηπίδωμα προς την πλευρά της θάλασσας για αποκλειστική και μόνο εξυπηρέτηση των ψαράδων, καθώς το ΚΑΣΕ θεωρεί ότι αυτή η επέμβαση θα προκαλέσει άμεση βλάβη στο κρηπίδωμα.
Ταυτόχρονα με την απόφαση του το ΚΑΣ θέτει αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις τόσο σε σχέση με τον ελεύθερο για τους πεζούς διάδρομο στο ενετικό λιμάνι και την μεταφορά των τραπεζοκαθισμάτων από την πλευρά των καταστημάτων, όσο και με τον αριθμό αυτών που θα τοποθετηθούν σε κάθε επιχείρηση. Η απόφαση απαγορεύει στις επιχειρήσεις την τοποθέτηση οποιαδήποτε μορφής σκιαδίων και επιτάσσει την απομάκρυνση όλων των τεντών από τις όψεις των κτηρίων.
Η απόφαση του ΚΑΣ, που θέτει όρους και περιορισμούς στις λειτουργιές του ενετικού λιμανιού, με μοναδικό στόχο την προστασία και ανάδειξη του μνημείου, αποτελεί πλέον ένα χρήσιμο εργαλείο που έχει στα χέρια του το Λ.Τ. και την οποία καλείται να εφαρμόσει ήδη από την φετινή σαιζόν, τουλάχιστον στο σκέλος των παρεμβάσεων που δεν άπτονται οικονομικού κόστους, αλλά έχουν να κάνουν με την συμμόρφωση των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται εκεί. Ήδη την ερχόμενη εβδομάδα σε ειδική συνάντηση του Λ.Τ. θα ενημερώσει τους επιχειρηματίες της περιοχής για τους νέους αυτούς όρους προκειμένου να συμμορφωθούν με τις υποδείξεις του υπουργείου Πολιτισμού.
Ήδη από φέτος, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη, οι παραχωρήσεις χώρου για τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος της περιοχής για τους επιχειρηματίες, θα αφορούν το χώρο μπροστά από τα καταστήματα τους, αφήνοντας δηλαδή, ελεύθερο το διάδρομο από τη μεριά της θάλασσας, για να μπορούν οι ντόπιοι και οι επισκέπτες να απολαμβάνουν αβίαστα τη θέα.
Οι υπόλοιπες προτάσεις, που περιλαμβάνονται στη μελέτη αυτή, αφορούν από το ύψος του Τελωνείου μέχρι και το καρνάγιο. Ειδικότερα, ενώ οι παρεμβάσεις έχουν να κάνουν με την αισθητική βελτίωση των προσόψεων των κτιρίων, με απομάκρυνση πρόσθετων κατασκευών ή άλλων στοιχείων, που παραποιούν τον ιστορικό χαρακτήρα της περιοχής. Επίσης περιλαμβάνουν ομοιομορφία σε ό,τι αφορά τα χρώματα και τον αρχιτεκτονικό φωτισμό. Στα σχέδια της υπηρεσίας είναι επίσης να αποκαταστήσει και τον διάδρομο που οδηγεί στον φάρο και ο οποίος σήμερα είναι άκρως επικίνδυνος, αλλά και να μεταμορφώσει την ευρύτερη περιοχή γύρω από το τελωνείο και το λιμεναρχείο. Μάλιστα μετά τις εργασίες το τελωνείο θα θυμίζει την μορφή που είχε το κτίριο το 1920.Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο θα εκτελεστεί τμηματικά.
Τι προβλέπει η απόφαση του ΚΑΣ για την λειτουργία του ενετικού λιμανιού
Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) του υπουργείου Πολιτισμού και αφορά στην έγκριση της μελέτης «Εκπόνηση σχεδίου γενικής διάταξης λειτουργιών ενετικού λιμανιού» στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου, την οποία υπογράφει η υπουργός πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και η οποία κοινοποιήθηκε στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, την Διεύθυνση Αναστήλωσης Βυζαντινών Μνημείων, την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κρήτης, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και το Δήμο Ρεθύμνου, αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Εγκρίνουμε την μελέτη «Εκπόνηση σχεδίου γενικής διάταξης λειτουργιών ενετικού λιμανιού» στην Παλιά Πόλη Ρεθύμνου, Δήμου Ρεθύμνης, Περιφέρεια Κρήτης. Η έγκριση δίνεται με τους ακόλουθους όρους:
1. Η ζώνη διέλευσης στην εξωτερική πλευρά του κρηπιδώματος να είναι ελεύθερη σε εύρος τουλάχιστον 2,40μ. στη στενή, ανατολική πλευρά του λιμένα, όπως προβλέπεται στη μελέτη, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα, όπου η διαθέσιμη επιφάνεια είναι μεγαλύτερη, το πλάτος του διαδρόμου για τους πεζούς να αυξάνεται αναλογικά έως τα 4.00 περίπου μέτρα, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των επισκεπτών.
2. Να μην κατασκευαστεί ο προτεινόμενος πασσαλόπηκτος διάδρομος - προβλήτας κατά μήκος και σε επαφή με το ενετικό κρηπίδωμα στη νοτιανατολική πλευρά του λιμένα, διότι πρόκειται για μεγάλης έκτασης επέμβαση που θα προκαλέσει άμεση βλάβη στο κρηπίδωμα.
3. Να μην χρησιμοποιηθούν τα προτεινόμενα διαχωριστικά τύπου ζαρντινιέρας στο χώρο ανάπτυξης των τραπεζοκαθισμάτων.
4. Ο αριθμός των τραπεζοκαθισμάτων να είναι συγκεκριμένος, ανάλογα με το χώρο που θα δικαιούται το κάθε κατάστημα, μετά και την έγκριση της αρμόδιας επιτροπής του Δήμου Ρεθύμνης και της Εφορείας Αρχαιοτήτων.
5. Να απομακρυνθούν όλες οι τέντες από τις όψεις των κτιρίων, καθώς και οι μεταλλικές κατασκευές πάνω στις οποίες στηρίζονται.
6. Να μην τοποθετηθούν σκιάδια οποιουδήποτε τύπου.
7. Τα τραπέζια και οι καρέκλες να είναι παραδοσιακά, τύπου καφενείου και να εγκρίνονται από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων.
8. Πριν την έναρξη των εργασιών να απομακρυνθεί το περίπτερο και να εξεταστεί η δυνατότητα μεταφοράς του σε άλλη θέση πέραν της εσοχής του βορείου κρηπιδώματος που προτείνεται από τους μελετητές, σε συνεργασία με την ΕΦΑ Ρεθύμνου.
9. Να μην κατασκευαστεί ο ξύλινος οικισμός για τις ανάγκες του Τμήματος Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης. Για το σκοπό αυτό να χρησιμοποιηθεί το κτίριο της αποβάθρας, το οποίο σήμερα δεν έχει καμία χρήση, αφού αποκατασταθεί και επανέλθει στην αρχική του μορφή.
10. Οι μελέτες που θα εκπονηθούν για την αποκατάσταση του κτιρίου του Τελωνείου, του λιμενοβραχίονα και του φάρου, καθώς και των προσόψεων των κτιρίων, να υποβληθούν προς έγκριση στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α.
11. Να ελλιμενίζονται μόνον μικρά αλιευτικά σκάφη (βάρκες).
12. Τα σκάφη να προσδένουν στο Β-ΒΔ πέτρινο κρηπίδωμα που καταλήγει στο φάρο.
ρεθεμνιωτικα νεα