Εντυπώσεις από τη Μουσική Βραδιά Αφιέρωμα στη Μελοποιημένη Ποίηση με τους Θάνο Μικρούτσικο, Κώστα Θωμαΐδη και Θύμιο Παπαδόπουλο.
Λέει σε ένα κείμενό του ο Μπρεχτ: Σε κάθε οικονομική κρίση (που είναι κρίσεις υπερσυσσώρευσης πλούτου από απλήρωτη εργασία)ο πολιτισμός θεωρείται περιττό βάρος, και όταν το καράβι αυτών που δημιουργούν τις κρίσεις βουλιάζει, αυτό το κοινωνικό αγαθό, τον πολιτισμό, πετάνε πρώτα στη θάλασσα. Ξοπίσω ακολουθούν οι επιβάτες.
Όσοι ναυαγοί βρεθήκαμε στον Κερατόκαμπο της Βιάννου είχαμε τύχη αγαθή να μας περιμαζέψει το πειρατικό του Κάπτεν Θάνου Μικρούτσικου με συν-πλήρωμα τους θαυμάσιους Κώστα Θωμαΐδη και Θύμιο Παπαδόπουλο.
Μιλώ για την βραδιά μελοποιημένης ποίησης στο μικρό θέατρο «Κοκόλας» στον Κερατόκαμπο Βιάννου. Έγινε με πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου Κερατόκαμπου η ΒΙΓΛΑ και Το Σωματείο των φίλων της πινακοθήκης Βιάννου «Σάββας Πετράκης».
Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι τυχερός γιατί δεν έχουν ποινικοποιηθεί οι διαρρήξεις ποιημάτων. Αλλιώς θα ήταν ισόβια μέσα αυτός ο φοβερός διαρρήκτης του ποιητικού κειμένου.
Συνεχιστής της παράδοσης που άνοιξε με θυελλώδη τρόπο ο Μίκης Θεοδωράκης σε άλλο χρόνο με άλλο τρόπο στον ίδιο Τόπο. Ο Θάνος με τα μουσικά του κλειδιά ανοίγει με διαφορετικό τρόπο κάθε ποίημα, έτσι που ο ακροατής της μουσικής του γίνεται και αναγνώστης του ποιήματος ανακαλύπτοντας πλευρές που η απλή ανάγνωση των λέξεών του έκρυβε.
Η Μελοποιημένη του Ποίηση είναι σε διαλεκτική ενότητα, που Λόγος και Μουσική δημιουργούν ένα αδιάσπαστο αισθητικό αποτέλεσμα που λες ότι ο δημιουργός είναι ένας μα δισυπόστατος(ο ποιητής και ο συνθέτης). Έτσι μάθαμε να ξαναδιαβάζουμε τον Ρίτσο και τον Καβάφη, τον Αναγνωστάκη και τον Ελευθερίου, τον Μπρεχτ και τον Χικμέτ, τον Αλκαίο και τον Τριπολίτη, τον Μπλέηκ και τον Βιγιόν, τον Γιώργο Κακουλίδη… όχι με …μουσική υπόκρουση αλλά με τον τρόπο του Θάνου Μικρούτσικου.
Αυτό φαίνεται περισσότερο στην Μελοποίηση του Καββαδία. Εδώ η θάλασσα του Καββαδία έχει την παρόμοια αλληγορία της «θάλασσας» του Βάρναλη στον πρόλογο του ποιήματος ΤΟ ΦΩΣ ΤΟ ΚΑΙΕΙ. Είναι σύμβολο Λύτρωσης και Αρένα του Αγωνιζόμενου Ανθρώπου, που ακολουθεί ταξίδια στις μεγάλες κι ατελείωτες θάλασσες της Ζωής και της Ιστορίας χορεύοντας στο φτερό του καρχαρία.
Για το λόγο αυτό και ο Καββαδίας του συγκινεί όλες της γενιές από το 1978(έτος κυκλοφορίας του δίσκου Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ) μέχρι σήμερα.
Και θα συγκινεί όσο τα ναυτάκια κάθε εποχής επιμένουν να γράφουν την ιστορίας της Πατρίδας των κολασμένων με μικρά ονόματα.
Εκεί, λοιπόν, στο Νότο, στην Βιάννο έδειχνε το χτεσινό βράδυ του Αυγούστου η πυξίδα της Μελοποιημένης ποίησης. Ο Θάνος, πιάνο και τραγούδι, στις δυνατές του στιγμές. Ένταση και πάθος που το μετέδιδε με το γνωστό του τρόπο στους μουσικούς, στο κοινό του που συμμετείχε ανταποδίδοντας πολλαπλασιαστικά με το χειροκρότημα ή τραγουδώντας.
Ο Κώστας Θωμαΐδης ιδανικός ερμηνευτής των τραγουδιών. Ψάχνω να βρω ακόμα ποιος άλλος θα μπορούσε να αποδώσει με τόση ακρίβεια, θεατρικότητα και να φωτίσει τη παραμικρή γωνία κάθε τραγουδιού. Ψάξτε τις «δουλειές» του. Θα γίνετε καλύτεροι!
Ο Θύμιος Παπαδόπουλος είναι εκείνος που θα στηρίξει σημαντικά το εγχείρημα όπου τρεις μουσικοί πρέπει να καλύψουν απαιτήσεις μιας ολόκληρης ορχήστρας. Βαθύς γνώστης της μουσικής του Θάνου Μικρούτσικου και δεξιοτέχνης πολλών μουσικών οργάνων θα βάλει τη δική του πινελιά στην υπέροχη Βραδιά της Μελοποιημένης Ποίησης στον Κερατόκαμπο της Βιάννου.
Σε αυτούς τους καιρούς που οι παράφωνοι επιβάλλονται, τέτοιες εκδηλώσεις είναι αναγκαίες όσο πότε άλλοτε.
Μονάχα έτσι θα σωπάσουν.
Νίκος Εμμ Πατεράκης - Χρύσα Κοκολάκη