Η
σχεδόν άγνωστη, αν και δημόσια, αντιπαράθεση της Γαλάτειας Καζαντζάκη
που φέρνουμε στο φως, θέτει υπό αμφισβήτηση τα φιλικά της αισθήματα
απέναντί του. Κι όμως, η αδελφή της Ελλη Αλεξίου, ακόμη και το 1977 στη
«Νέα Εστία», επέμενε: «Καμιά εχθρότητα δεν τους χώριζε ώς το τέλος της
ζωής τους. Αλληλοεκτιμούνταν και αλληλοβλέπονταν…».
Η
αντιπαράθεση εκείνη βέβαια ήταν πολιτική και την είχε προκαλέσει το
διευκρινιστικό άρθρο του Νίκου Καζαντζάκη για το «πιστεύω» του με τίτλο
«Ο φόβος και πείνα» στην εφημερίδα «Η Καθημερινή» στις 20 Ιουλίου 1936. Η
Γαλάτεια τότε, δέκα χρόνια από τον χωρισμό τους, ήταν ήδη παντρεμένη με
τον άσπονδο φίλο του, Μάρκο Αυγέρη, ο οποίος αργότερα υποστήριξε ότι
μπορεί να κρίνει κανείς την «Οδύσεια» των 33.333 στίχων «χωρίς καθόλου
να την έχει διαβάσει». Η οργισμένη της απάντηση φιλοξενήθηκε στις
σελίδες της βραχύβιας «Ελευθέρας Γνώμης» στις 26 Ιουλίου 1936. Ο λόγος
που δεν είχε εντοπισθεί οφείλεται στη διακοπή της έκδοσης του αριστερού
εντύπου από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, λίγες μέρες μετά τη
δημοσίευση.
Βρισκόμαστε
σε μια περίοδο συγκεχυμένη, υπήρχαν αυταπάτες για τις επιδιώξεις του
Χίτλερ και η στάση του Στάλιν φαινόταν επιφυλακτική. Οι σκέψεις του
Καζαντζάκη μπορεί εκ των υστέρων να θεωρούνται κοντόφθαλμες, απωθητικές
και αφελείς, αλλά τότε επιδέχονταν συζήτηση και έστω απόρριψη των
βασικών τους σημείων. Το κείμενο όμως της Γ.Κ. ήταν μια ανοιχτή
καταγγελία σε υψηλούς τόνους από την αρχή μέχρι το τέλος.
Αποδοκιμάζονται οι θέσεις του «ερημίτη της Αίγινας», αλλά κατακρίνεται
και η εγωκεντρική του προσωπικότητα με χαρακτηρισμούς που ξεπερνούν
κάποτε τα όρια της ευπρέπειας. Προηγούνται μερικά αποσπάσματα του άρθρου
του Καζαντζάκη που συνδέονται με την απάντηση της Γαλάτειας, την οποία
στη συνέχεια παραθέτουμε:
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
Ο φόβος και η πείνα
……………………………………….
Να
σκέπτεσαι με αποχρώσεις θεωρείται θανάσιμο αμάρτημα κι από τις δυο
παρατάξεις -δεξιά κι αριστερά- που αποτελούν τη συμπαγή, απλοϊκή και
βελάζουσα μάζα του «σκεπτομένου όχλου». Το ναι ή το όχι είναι γι’ αυτούς
οι δυο μονάχα επιτρεπόμενες απαντήσεις. Το άσπρο ή το μαύρο. Ανάμεσα
στα δυο αυτά ακρότατα όρια, που οφείλουν να τα κατέχουν μονάχα οι
μαχόμενοι άνθρωποι της ενέργειας, δεν επιτρέπουν καμιά απόχρωση, μήτε
συνθετική προσπάθεια στον σκεπτόμενο ανεξάρτητον άνθρωπο. Να κοιτάζεις
με αθόλωτο μάτι -αθόλωτο κι από το μίσος κι από την αγάπη- τη σημερινή
ελληνική ή παγκόσμια πραγματικότητα, να ομολογείς την αρετή και συνάμα
και την ατιμία, το φως και το σκοτάδι που αποτελούν εδώ στη γη το κάθε
ζωντανό, είτε άνθρωπος είναι είτε ιδέα -να είσαι, με μια λέξη,
ελεύθερος, γίνεται ολοένα και περισσότερο δύσκολο όχι μονάχα στον τόπο
μας παρά και σε όλο τον κόσμο.
……………………………………….
Από
τα μεγάλα Εθνη σήμερα η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Ιταλία πνίγονται στα
σύνορά τους, δεν έχουν πού ν’ απλωθούν, πεινούνε· η Γαλλία και η Αγγλία
είναι παραχορτασμένες, μοιράστηκαν τον κόσμο και κοιτάζουν με φόβο τους
ακτήμονες και πεινασμένους λαούς.
Πώς
ένας αμερόληπτος νους, που δεν καταδέχεται να θολωθεί μήτε από αγάπη
μήτε από μίσος μπορεί να αντικρίσει την ενέργεια των δύο τούτων ομάδων;
Πριν
από λίγους μήνες οι «διανοούμενοί» μας περιέφεραν μιαν εξοργισμένη και
ανώδυνη διαμαρτυρία εναντίον της Ιταλίας που χύθηκε να φάει την
Αβησσυνία. Κάποιος με ρώτησε αν θα την υπέγραφα.
-Σίγουρα,
του αποκρίθηκα, πονώ την Αβησσυνία που υπερασπίζεται την ελευθερία της,
μα συνάμα αναγνωρίζω και το δικαίωμα που έχει η Ιταλία να ζήσει, να μην
πνιγεί μέσα στα στενά σύνορα που δεν τη χωρούν. Ολοι οι λαοί που
εδημιούργησαν τους μεγάλους πολιτισμούς, ακολούθησαν τα ίδια αδηφάγα,
απάνθρωπα, σκοτεινά τους ένστικτα: στην πρώτη τους σωματική ανάπτυξη
αδίκησαν, άρπαξαν, έφαγαν· κι άμα εστερέωσαν το σώμα τους κι έπαψε η
πείνα, άρχισαν να δημιουργούν. Το ίδιο κάνει και σήμερα η Ιταλία, τους
ίδιους ακολουθώντας απάνθρωπους νόμους. Το πνεύμα είναι το πιο σαρκοβόρο
όρνεο.
……………………………………….
Εγώ
χρόνια τώρα έχω συνδέσει τη μοίρα μου με την αριστερή παράταξη. Μα
μάχομαι να τη διατηρήσω ακέραιη την κρίση μου και να κοιτάζω τους
αντίπαλους με σεβασμό. Κι όχι μονάχα με σεβασμό· παρά και με μιαν
παράνομην αλλόκοτην αγάπη. Στην αρχή δεν ένιωθα γιατί, τώρα νιώθω. Γιατί
μαντεύω τώρα (κι ολοένα αυτό γίνεται πεποίθηση μέσα μου) πως είμαστε
κρυφοί συνεργάτες και μαχόμαστε για τον ίδιο σκοπό. Ποιο σκοπό;
Να
κουνηθεί λίγο η ψυχή του ανθρώπου, να μένει όσο μπορεί πιο άγρυπνη, να
τρέμει λίγο από τον φόβο ή να χυμάει, άπληστη, γύρα της, σπρωγμένη από
την Πείνα.
«Η Καθημερινή», 20/7/1936
26-7-36
Φίλε κ. Διευθυντά,
Η
«Ελευθέρα Γνώμη» προ ημερών εκριτικάρισε και εκαυτηρίασε μερικά
φαινόμενα του εγωκεντρισμού της ελληνικής διανοήσεως, που κάνουν συχνά
μερικούς λογοτέχνες, λακέδες του κεφαλαίου και της «αρχούσης τάξεως».
Στην
«Καθημερινή» της περασμένης Δευτέρας δημοσιεύθηκε ένα άρθρο του Ν.
Καζαντζάκη, που επιχειρεί να δικαιώσει κι εκείνος και να νομιμοποιήσει
μ’ έναν τρόπο τον φασισμό. Νομίζω πως δεν πρέπει να περάσει και το
φαινόμενο αυτό ασχολίαστο. Είναι μια άλλη μορφή εγωκεντρισμού, που
οδηγεί όμως στα ίδια αποτελέσματα. Στην αντίδραση και στην εξυπηρέτηση
των ισχυρών εις βάρος των συμφερόντων του Λαού.
Σε
ύφος κηρύγματος και με αμίμητη αυταρέσκεια και κομπορρημοσύνη, αρχίζει
πρώτα-πρώτα να βάζει σύνορα μεταξύ του εαυτού του και των πολλών. Ο
«σκεπτόμενος όχλος», η «βελάζουσα αυτή μάζα», όπως την ονομάζει, σαν
πρωτόγονη και βάρβαρη που είναι, σκέπτεται χονδροειδώς «μ’ ένα ναι ή μ’
ένα όχι» ενώ εκείνος σκέπτεται «συνθετικά» και «με αποχρώσεις», δηλαδή
σαν υπερπολιτισμένος και ραφινάτος. Τώρα αν παρακάτω βρίσκει πως «πολύ
δίκαια» αυτή η βελάζουσα μάζα σκέπτεται και ότι μάλιστα σκέπτεται «πολύ
γόνιμα», δεν έχει σημασία. Οι αντιφάσεις είναι ένα από τα κύρια
χαρακτηριστικά της σκέψεως του κ. Καζαντζάκη.
Λέει,
λοιπόν, πως αν ήταν «άνθρωπος της ενέργειας», θα ήταν με την αριστερή
παράταξη, γιατί προς τα εκεί τον σπρώχνει η… ιδιοσυγκρασία του!
Η
ίδια όμως ιδιοσυγκρασία του αναγνωρίζει πιο κάτω ότι ο φασισμός και ο
χιτλερισμός πηγάζουν από «βαθιές ψυχικές και οικονομικές ανάγκες των
λαών» και πως «είναι φαινόμενα άξια του πιο μεγάλου σεβασμού», ο δε
Μουσολίνι και ο Χίτλερ μέσα στο δράμα της ζωής «είναι δυο μεγάλοι
πρωταθλητές, όπως ο Λένιν ή ο… Γκάντι!».
Για
να δικαιώσει τον φασισμό ο… από ιδιοσυγκρασίας αριστερός, επιστρατεύει
την παλιά βολική εξήγηση της ιστορίας με την πείνα και τον φόβο.
Ονομάζει
λοιπόν τα φασιστικά έθνη, έθνη πεινασμένα και «προλεταριακά» που θέλουν
να χορτάσουν! Και ξεχνά πως από την αρπαγή, την κτηνώδη βία, την κυνική
περιφρόνηση της διεθνούς ηθικής, που εξασκούν αυτά τα έθνη, και τις
κατακτήσεις που επιδιώκουν, οι μόνοι που έχουν να ωφεληθούν είναι βέβαια
πάλι οι χορτάτοι κεφαλαιοκράται των λαών αυτών. Ο λαός ο προλετάριος τι
θα βάλει στην τσέπη του από τον μαζεμένο πλούτο; Οι αγρότες, οι
εργάτες, η μάζα, τι έχει να κερδίσει από τις κατακτήσεις αυτές; Σε τι θ’
αλλάξει η τύχη τους;
Εν
τω μεταξύ, αντί να αλλάξουν τύχη οι τάξεις αυτές, το εναντίον,
υποδουλώθηκαν και εκμηδενίστηκαν τέλεια στο κεφάλαιο, στους πάντοτες
χορτασμένους. Αλλά και σε τι άλλαξε η τύχη των προλεταρίων στα
«χορτασμένα κράτη»; Κι εκεί αν είναι κάποιος χορτασμένος είναι πάλι το
κεφάλαιο. Ετσι ο φασισμός και ο χιτλερισμός είναι μόνο υποδουλωτές των
μαζών και μια εκδήλωση, όχι των πεινασμένων, αλλά των χορτάτων, του
αφηνιασμένου κεφαλαίου.
Ο
κ. Καζαντζάκης, καθώς βλέπετε, μπερδεύει και συσκοτίζει τα πάντα, γιατί
δεν βρίσκεται «στον πρώτο βαθμό της μυήσεως», όπου το καλό και το κακό
είναι αμείλικτοι εχθροί, αλλά στον δεύτερο, όπου «το κακό και το καλό
συνεργάζονται», ή στον τρίτο βαθμό, όπου «το καλό και το κακό
συνταυτίζονται», όπως λέει. Τι καλό, τι κακό; Το ίδιο κάνει. Επομένως,
τι αριστερισμός, τι φασισμός. Κι αφού είναι το ίδιο, γιατί ο κ.
Καζαντζάκης θέλει να ‘ναι με τους αριστερούς;
Μπορεί
περίφημα να είναι με όλα τα κόμματα. Αλλη αντίφαση με τον εαυτό του!
Χαίρε λοιπόν οπισθοδρομική διανόηση, που βουλιάζεις ολοένα στη σύγχυση
και το μηδέν. Γιατί τι θα πει «το καλό και το κακό είναι ένα»; ‘Η ότι το
καλό είναι κακό και το κακό καλό, πράγμα που είναι ολότελα παράλογο, ή
ότι και τα δύο είναι μηδέν; Πάντα η βαθυστόχαστη αντιδραστική διανόηση
για ν’ αποφύγει τα ενοχλητικά ναι και όχι κατασταλάζει στο χάος και στο
μηδέν, όταν δεν οδηγεί στη βαρβαρότητα και στην κτηνωδία.
Ο
κ. Καζαντζάκης στο βάθος του, χωρίς να το καταλαβαίνει, δεν πιστεύει σε
τίποτα. Πιστεύει μόνο στον εαυτό του! Είναι το κέντρο του παντός. Ολη η
τακτική του είναι εγωκεντρική. Μόνο στα ατομικά του συμφέρονται βρίσκει
η ζωή του τη δικαίωσή της. Αυτό το αναφέρομε γιατί είναι γενικό
φαινόμενο στους αντιδραστικούς διανοουμένους.
Στον
«ερημίτη της Αίγινας» η κατάσταση αυτή του πνευματικού και ηθικού
μηδενισμού, επειδή εκφράζεται με εξαιρετικό ναρκισσισμό και φιλαρέσκεια,
εκδηλώνεται γι’ αυτό τον λόγο εναργέστερα. Ετσι, μέσα στην αυταρέσκειά
του, βρίσκει πως η δράση για τα συμφέροντα της ανθρωπότητος π.χ. είναι
πολύ βολική ασχολία και ένας εύκολος ηρωισμός. Μ’ άλλα λόγια, το να
πεθαίνει κανείς στις φυλακές και στις εξορίες είναι πολύ βολικό και
εύκολο πράμα, εν αντιθέσει με τη δική του ηράκλεια πάλη γύρω από το
«εναγώνιο εάν», όπως λέει.
Είναι
άθλος ακατόρθωτος πραγματικά να μιλάει κανείς με «αποχρώσεις». Αλλά
αυτές τις αποχρώσεις, που τις θεωρεί το αποκορύφωμα της σκέψεως καθώς
φαίνεται, ο λαός τις συνόψισε θαυμάσια στο ανέκδοτο του Τούρκου Καδή.
Ετσι κι εκείνος, όπως κι ο κ. Καζαντζάκης, έβρισκε πως όλοι έχουν δίκιο.
Κι ο φονιάς κι ο σκοτωμένος, κι ο ίδιος που δεν ήξερε τι ν’ αποφασίσει!
Η
ληστρική επιχείρηση της Ιταλίας στην Αιθιοπία βρίσκει στη σκέψη του κ.
Καζαντζάκη την καλύτερή της δικαίωση. Είναι, λέει, σύμφωνη με τα ανώτερα
«συμφέροντα του πνεύματος»!! «Το πνεύμα είναι το πιο σαρκοβόρο όρνεο».
«Ακολουθεί απάνθρωπους νόμους!»
Σύμφωνα
μ’ αυτή τη λογική, ο ληστής που σκοτώνει και γδύνει τους διαβάτες
εξυπηρετεί τα ανώτερα συμφέροντα του πνεύματος. Το καλό και το κακό
συνταυτίζονται, και εδώ σύμφωνα με τον τρίτο βαθμό της «μυήσεως».
Ο
κ. Καζαντζάκης καυχιέται πως και η δική του σκέψη είναι απάνθρωπη!
Δηλαδή δεν είναι πια ανθρώπινη, σαν της Ρόζας Λούξεμπουργκ π.χ. που ήταν
γεμάτη τρυφερότητα για τα πάντα. Αλλά είναι υπεράνθρωπη ή θεία, δηλαδή
ανήκει στη χώρα των Χιμαιρών.
Ο
καθένας βλέπει απ’ αυτά τι πελάγωμα παθαίνει ο διανοούμενος που
ενδιαφέρεται προπαντός για την ησυχία του και το λογοτεχνικό του
κηπάριο.
Εδιάλεξε
το πιο δύσκολο κι αχάριστο έργο και «πληρώνει βαριά», όπως λέει, αυτή
του την πνευματική διαύγεια, τη νηφαλιότητά του αυτή! Εν αντιθέσει με
τους έξαλλους αριστερούς, που καλοπερνούνε στα μπουντρούμια και στα
νησιά του θανάτου. Αυτός δεν ενδιαφέρεται για τη δράση, καθώς λέει. Και
τι είναι τότε η «δημοσιολογημένη σκέψη» που με τόση καμποτινίστικη
ικανότητα επιδεικνύει κάθε φορά που θα βρει ευκαιρία; Δεν είναι κι αυτή
μια μορφή κοινωνικής δράσεως και μάλιστα όχι από τις κατώτερες;
Στη
δράση αυτή ο κ. Καζαντζάκης προσφέρει μόνο τη σύγχυση και την
αντίδραση, το κήρυγμα της αποχής και της αδιαφορίας για την πάλη του
ανθρώπου ν’ αλλάξει η ζωή σύμφωνα με τους ευγενικούς πόθους της καρδιάς
του. Εχει δίκιο. Αυτός είναι ο ρόλος των πεινασμένων, κι αυτός θέλει
προπαντός να εξασφαλίσει αδιατάρακτο τον ευδαιμονικό του ησυχασμό.
Είμαστε βέβαιοι πως ο χαρακτηρισμός του ως ερημίτη της Αίγινας, από τους
απλοϊκούς και τους δημοσιογράφους που κυνηγούν τις εντυπώσεις, θα τον
εκολάκευσε και θα τον ηυχαρίστησε εξαιρετικά.
Οπωσδήποτε
για μας που ανήκομε στη «βελάζουσα μάζα» δεν θα πάψει ποτέ να είναι ο
κήρυκας παμπάλαιων αναμασημάτων, που τα χαρακτηρίζει ως σύνθεση
πνευματική, ως ένα ανώτερο πνευματικό κοκτέιλ για τους «ραφινάτους και
τους εστέτ». Για μας είναι πάντα ένα νεκροταφείο ιδεών. Για μας το
πνεύμα του είναι γεμάτο από μούμιες κακά διατηρημένες.
Κάτω
από τη μάσκα της δήθεν ανεξαρτησίας και ελευθερίας του κρύβει την πιο
μεγάλη πνευματική στειρότητα, και μια τρομακτική ψυχική κενότητα. «Είναι
ήσυχος, ασυνείδητος κι ευτυχής».
Η
ζωή για τον κ. Καζαντζάκη είναι γεμάτη νεκρά και αφηρημένα σχήματα που
καμιά πνοή αισθήματος δεν μπορεί να ζωντανέψει. Γι’ αυτό είναι πέραν της
αγάπης και του μίσους, όπως καυχιέται. Είναι πέραν του φασισμού και του
κομμουνισμού (είναι μετακομμουνιστής). Είναι πέρα από τα ανθρώπινα
(είναι απάνθρωπος), είναι έξω τόπου και χρόνου. Ανήκει κοντολογίς στη
χώρα των παραμυθιών και των κολοκυθοκορφάδων!
Φιλικότατα,
ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
http://blog.sofiakolotourou.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου