Συμπληρώθηκαν 2 χρόνια που έφυγε απο την ζωή σε ηλικία 78 ετών ο ιδρυτής και πρόεδρος της Aegean, Θεόδωρος Βασιλάκης
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ
Λίγοι άνθρωποι «γεννιούνται» επιχειρηματίες. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης είναι ένας από αυτούς. Γεννήθηκε το 1940 στην Κρήτη. Από μικρός ήταν πολύ εργατικός και φιλομαθής ενώ δεν έχανε ευκαιρία να δραστηριοποιηθεί ακόμη και μετά το σχολείο. Έτσι, πολλά ήταν τα μεσημέρια εκείνα που μετά το σχολείο πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει, να δει και να μάθει. Μεγαλώνοντας, φεύγει από την χώρα και πηγαίνει στις ΗΠΑ για σπουδές το 1958 και επιστρέφει στη γενέτειρα Κρήτη για να εργαστεί στις διανομές των καυσίμων της εταιρίας «Ρέστης» στο νομό Ηρακλείου.
Εκεί, αποκτά την απαραίτητη εμπειρία και όταν αργότερα η πολυεθνική Texaco εξαγοράζει την εταιρία «Ρέστης», ο Βασιλάκης αναλαμβάνει το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη, δημιουργώντας, παράλληλα, ιδιόκτητο δίκτυο πρατηρίων.
Ωστόσο, άνθρωπος ανήσυχος και εργατικός, αντιλαμβάνεται νωρίς την πραγματική πηγή πλούτου της Ελλάδας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Οι τουρίστες κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι την Κρήτη και ο Βασιλάκης διαπιστώνει, πως αναζητούν να νοικιάσουν αυτοκίνητα για να γυρίσουν το νησί. Έτσι, αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί και σε αυτό τον κλάδο, συνάπτοντας συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στην Κρήτη της εταιρίας ενοικιάσεων αυτοκινήτου Hertz Ιnternational.
Τα χρόνια περνούν, ο τουρισμός ανεβαίνει και μαζί του και τα κέρδη. Ο Βασιλάκης, 12 χρόνια αργότερα, αγοράζει από τους Αμερικανούς την Hertz Hellas και τη μετονομάζει σε Autohellas. Μια κίνηση που ούτε καν την περίμενε, όταν ξεκίνησε την εταιρία με 6 Volkswagen Beetle και την έκανε μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου.
Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στις 25 Μαρτίου 2017 στην Λίλη Καρακώστα
Μετά το σχολείο το έσκαγε, όχι για να παίξει με τους φίλους του αλλά για να πάει να δουλέψει στα αμπέλια. Όταν οι σκοτούρες τον ταλαιπωρούν, βρίσκει διέξοδο στο γκολφ ενώ ο γιος του Ευτύχης, περπατά στα βουνά της Κρήτης. Ο άνθρωπος που δημιούργησε στην Aegean Airlines, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, απέδειξε, πως ο μόνος τρόπος να απαντήσεις στις προκλήσεις, είναι η σκληρή δουλειά…
Λίγοι άνθρωποι «γεννιούνται» επιχειρηματίες. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης είναι ένας από αυτούς. Γεννήθηκε το 1940 στην Κρήτη. Από μικρός ήταν πολύ εργατικός και φιλομαθής ενώ δεν έχανε ευκαιρία να δραστηριοποιηθεί ακόμη και μετά το σχολείο. Έτσι, πολλά ήταν τα μεσημέρια εκείνα που μετά το σχολείο πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει, να δει και να μάθει. Μεγαλώνοντας, φεύγει από την χώρα και πηγαίνει στις ΗΠΑ για σπουδές το 1958 και επιστρέφει στη γενέτειρα Κρήτη για να εργαστεί στις διανομές των καυσίμων της εταιρίας «Ρέστης» στο νομό Ηρακλείου.
Εκεί, αποκτά την απαραίτητη εμπειρία και όταν αργότερα η πολυεθνική Texaco εξαγοράζει την εταιρία «Ρέστης», ο Βασιλάκης αναλαμβάνει το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη, δημιουργώντας, παράλληλα, ιδιόκτητο δίκτυο πρατηρίων.
Το μέλλον κρύβεται στον τουρισμό
Ωστόσο, άνθρωπος ανήσυχος και εργατικός, αντιλαμβάνεται νωρίς την πραγματική πηγή πλούτου της Ελλάδας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Οι τουρίστες κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι την Κρήτη και ο Βασιλάκης διαπιστώνει, πως αναζητούν να νοικιάσουν αυτοκίνητα για να γυρίσουν το νησί. Έτσι, αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί και σε αυτό τον κλάδο, συνάπτοντας συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στην Κρήτη της εταιρίας ενοικιάσεων αυτοκινήτου Hertz Ιnternational.
Τα χρόνια περνούν, ο τουρισμός ανεβαίνει και μαζί του και τα κέρδη. Ο Βασιλάκης, 12 χρόνια αργότερα, αγοράζει από τους Αμερικανούς την Hertz Hellas και τη μετονομάζει σε Autohellas. Μια κίνηση που ούτε καν την περίμενε, όταν ξεκίνησε την εταιρία με 6 Volkswagen Beetle και την έκανε μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου.
Σήμερα, κάτω από την επιχειρηματική «ομπρέλα» του κ. Βασιλάκη βρίσκονται οι ΒΑΚΑΡ ΑΒΕΕ και ΤΕΧΝΟΚΑΡ ΑΒΕΕ, αποκλειστικοί αντιπρόσωποι των αυτοκινήτων Saab και Seat αντίστοιχα, η ΒΕΛΜΑΡ ΑΒΕΕ, επίσημος διανομέας των αυτοκινήτων Ford, Volvo, Seat και Opel, η Autotechnica S.A., αντιπροσωπεία των εταιριών Hertz, Audi και Seat στη Βουλγαρία, και φυσικά η εταιρία ενοικίασης αυτοκινήτων Hertz Autohellas ΑΤΕΕM, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο εθνικό franchise του ομίλου παγκοσμίως.
Μάλιστα, ο δαιμόνιος επιχειρηματίας συμμετέχει μετοχικά σε 11 ακόμα εταιρίες, όπως η Πειραιώς Best Leasing ΑΤΕΕ και η Multifin Α.Ε.εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτου στην Ελλάδα.
Η δημιουργία της Aegean…
Η οικογένεια Βασιλάκη πιστεύει πως ο τουρισμός είναι το μέλλον της χώρας. Έτσι, κοιτάζει ψηλά και στρέφεται στις αεροπορικές γραμμές θέλοντας να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρία με υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών και έμφαση στην ασφάλεια των πτήσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που εξετάζουν την αγορά μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρίας, της Aegean Aviation, που είχε δημιουργηθεί το 1987 από τα αδέρφια Αντώνιος και Νικόλαος Σιμιγδαλάς. Η εταιρία, που είχε λάβει άδεια πτήσης από την ΥΠΑ το 1992, εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Βασιλάκη (που πλέον είχε στην κατοχή του τα εμπορικά σήματα Autohellas, Technocar, VACAR και μετατρέπεται σε ιδιωτική αεροπορική εταιρία που εκτελεί πτήσεις VIP σε όλο τον κόσμο.
Τον Μάρτιο του 1999, ιδρύεται η Aegean Airlines και λίγο αργότερα, τον Μάιο, η εταιρία ξεκινά πτήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Την ίδια χρονιά, δρομολογούνται και πτήσεις σε Ρόδο, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα με την παραλαβή του τρίτου αεροσκάφους της εταιρίας. Όμως η οικογένεια Βασιλάκη, δεν σταματά εδώ. Το Δεκέμβριο του 1999, η Aegean εξαγοράζει την Air Greece και αυξάνει τον στόλο της στα 7 αεροσκάφη. Το 2000, εγκαινιάζει τις γραμμές Μυτιλήνη και Σαντορίνη ενώ προσθέτει δύο ακόμη αεροσκάφη, φθάνοντας τα 9 συνολικά. Το 2001, η Aegean υπογράφει συνεργασία με την Cronus Airlines, που προβλέπει πτήσεις κοινών κωδικών, με την Aegean να ρίχνει βάρος στις πτήσεις εσωτερικού και την Cronus στις πτήσεις εξωτερικού και τις ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ). Στις 28 Οκτωβρίου 2001, η Cronus ενσωματώθηκε πλήρες στην Aegean και τα δρομολόγια εκτελούνταν πλέον με την κοινή (μεταβατική) ονομασία AEGEANCronus Airlines.
Η Aegean Airlines, δεν σταματά να καινοτομεί. Το 2003, εγκαινιάζει στην ελληνική αγορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την κράτηση θέσης μέσω Internet. Το 2005 προχωρά στην αγορά αεροσκαφών Airbus Α320 και Α321 και παραλαμβάνει 3 από αυτά το 2007. Ταυτόχρονα, ήδη από το 2005,συνεργάζεται με την γερμανική Lufthansa και έτσι πολλές πτήσεις της A3 και της LH εκτελούνται με κοινούς κωδικούς, όπως και με την TAP Portugal και την Brussels Airlines.
H εξαγορά της Ολυμπιακής και οι αντιδράσεις
Τον Μάρτιο του 2009 υπέβαλε πρόταση για εξαγορά του πτητικού έργου της Ολυμπιακής, της τεχνικής βάσης, αλλά και της εταιρείας Πάνθεον, ύψους 90, 20 και 60 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα. Η πρόταση εξαγοράς τελικά δεν έγινε δεκτή, με την Ολυμπιακή να καταλήγει στον όμιλο MIG. Η Aegean ανακοίνωσε στις 26 Μαΐου 2009 την υπογραφή συμφωνίας για την είσοδό της στην διεθνή αεροπορική συμμαχία Star Alliance. Οι διαδικασίες ένταξης ολοκληρώθηκαν στις 30 Ιουνίου 2010 και έκτοτε η Aegean είναι πλήρες μέλος της συμμαχίας.
Και ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απορρίψει την απορρόφηση της Ολυμπιακής από την Aegean με το σκεπτικό πως θα δημιουργούνταν μιαμονοπωλιακή κατάσταση στην αγορά, η κακή οικονομία της χώρας αλλά και η στασιμότητα στην πώληση της Ολυμπιακής, ώθησαν την Επιτροπή το 2013, να αναθεωρήσει την απόφασή της και να ανακοινώσει την έγκρισή της σχετικά με την απορρόφηση της αεροπορικής εταιρείας Olympic Air από την Aegean, δημιουργώντας έτσι την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας.
Όπως ανέφερε η ανακοίνωση που εξέδωσαν οι εταιρίες μετά την εξαγορά, το τίμημα του 100% της Olympic Air έχει οριστεί σε 72 εκατ. ευρώ με τμηματική καταβολή μετρητών από την Aegean προς την ΜIG. Η συγκεκριμένη συμφωνία προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων εντός της χώρας καθώς δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αντέδρασαν τόσο στο χαμηλό τίμημα της πώλησης όσο και στον μονοπωλιακό χαρακτήρα του νέου αερομεταφορέα. Ωστόσο, η οικογένεια Βασιλάκη, συνέχισε να κάνει αυτό που πάντα κάνει καλά: αφήνει τα αποτελέσματα της δουλειάς της να μιλήσουν για εκείνη. Μπορεί για τους Έλληνες η Ολυμπιακή να ήταν μια «πολύφερνη» νύφη με την οποία ήταν συναισθηματικά δεμένοι, όμως στην πραγματικότητα, αποτελούσε μια υπερχρεωμένη εταιρία με πλήθος προβλημάτων.
Τη 1η Φεβρουαρίου 2014, η Aegean Airlines ανέλαβε όλες τις άγονες γραμμές που χειριζόταν η Olympic Air. Από τις 3 Ιουλίου 2014 η εταιρεία ανήκει στον Θεόδωρο Βασιλάκη (34,17% - 23,6% μέσω της Evertrans Α.Ε. και 9,46% μέσω της Autohellas Α.Ε.), την Alnesco Enterprises Company Limited (9.48%), τη Siana Enterprises Company Limited (9.48%) και τονΚωνσταντακόπουλο Αχιλλέα (6.39%). Ο στόλος, αποτελείται από 50 σύγχρονα αεροσκάφη που θα μεταφέρουν συνολικά πάνω από 9,5 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση. Σήμερα, η Aegean, αποτελεί μια εταιρία-πρότυπο με σύγχρονα αεροσκάφη, ευρύ δίκτυο πτήσεων που αναβαθμίζεται διαρκώς και ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια. Για το 2017, παρουσιάζοντας τα οικονομικά στοιχεία της εταιρίας, ο Αντιπρόεδρος, Ευτύχης Βασιλάκης, ανάφερε πως μετά από 3 συνεχή χρόνια επέκτασης του δικτύου, θα δοθεί έμφαση στην αναδιάρθρωση του δικτύου με έμφαση στην Αθήνα.
Οικογένεια, γκολφ και εκκλησιαστικά είδη, οι αγάπες του Θόδωρου Βασιλάκη
Μπορεί το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του να είναι αφιερωμένο στις επιχειρήσεις αλλά ο Θεόδωρος Βασιλάκης, δεν ξεχνά ποτέ και την άλλη του αγάπη, την οικογένειά του. Παντρεμένος εδώ και χρόνια με την αγαπημένη του Εμμανουέλα, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, φαίνεται πως κληροδότησε το επιχειρηματικό του δαιμόνιο και στους δύο γιους του, τον Ευτύχιο και τον Γιώργο.
Αλλά και για τα χόμπι του πάντα βρίσκει χρόνο. Αγαπημένη του ασxολία είναι το γκολφ, που δεν χάνει ευκαιρία να το εξασκεί αλλά και να το προβάλλει μέσω των επιχειρήσεών του. Ως Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Aegean Airlines Pro-Am, έχει τοποθετήσει την Ελλάδα στον διεθνή χάρτη των μεγάλων τουρνουά γκολφ και έχει αναδείξει τις τουριστικές και γκολφικές υποδομές της, προσπαθώντας να προσελκύσει όλο και περισσότερους τουρίστες του λεγόμενου «θεματικού τουρισμού». Αλλά και η συλλογή εκκλησιαστικών ειδών αποτελεί μεγάλη του αγάπη. Άνθρωπος βαθιά θρησκευόμενος με στενές σχέσεις με την Εκκλησία, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, συλλέγει εκκλησιαστικά είδη ενώ όποτε του το επιτρέπουν οι υποχρεώσεις του, επισκέπτεται το Άγιο Όρος.
Ευτύχης Βασιλάκης: Η επόμενη γενιά
Αντιπρόεδρος της Aegean Airlines και του ΣΕΤΕ, ο γιος του Θεόδωρου, Ευτύχης Βασιλάκης γεννήθηκε κυριολεκτικά μέσα στις επιχειρήσεις στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από την σχολή Μωραϊτη και παρόλο που όνειρό του ήταν οι σπουδές πάνω στην πληροφορική και τους υπολογιστές, τελικά σπούδασε οικονομικά και διοίκηση επιχειρήσεων στο Yale και στο Columbia. Και όπως φαίνεται, κατάφερε να συνδυάσει και τις σπουδές του στη διοίκηση της Aegean αλλά και να έχει διαρκώς ανοιχτό πάνω στο γραφείο του έναν υπολογιστή που δείχνει σε πραγματικό χρόνο τις πτήσεις όλων των αεροσκαφών της Aegean.
Αγαπά με πάθος την οικογένειά του και παραμένει πιστός στο καθιερωμένο Κυριακάτικο ραντεβού όλης της οικογένειας Βασιλάκη στο πατρικό σπίτι στο Χαλάνδρι, ένας όρος που έχει θέσει ο πατέρας τους Θεόδωρος προκειμένου να κρατηθεί η οικογένεια ενωμένη.
Μεγάλη του αγάπη είναι και η Κρήτη, η γενέτειρά του και του αρέσουν τα γλέντια με φίλους και λυράρηδες της περιοχής. Όταν οι σκοτούρες μαζεύονται στο κεφάλι του, πηγαίνει για πεζοπορία στα αγαπημένα του βουνά για να «καθαρίζει το μυαλό του». Άνθρωπος γεννημένος μέσα στις επιχειρήσεις, ο Ευτύχης Βασιλάκης, μιλούσε εδώ και καιρό μέσα από τις συνεντεύξεις του για την ανάγκη να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος, δίνοντας στην Αθήνα τη δυνατότητα να γίνει ένας «city break» προορισμός ενώ δεν παρέλειπε να τονίζει την ανάγκη για γενικότερο «lifting» των περιφερειακών αεροδρομίων με σκοπό να αυξηθούν περαιτέρω οι τουριστικές αφίξεις.
Η αγαπημένη φράση του Θεόδωρου Βασιλάκη: «Από την καρέκλα δεν γίνεται τίποτα, πρέπει να κινηθείς και αυτή είναι η βασική μου αρχή».
Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Aegean, Θεόδωρος Βασιλάκης
άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 78 ετών, την Πέμπτη 17 Μαίου 2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου