Οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς παρουσιάζουν τις ποιητικές συλλογές του Ευάγγελου Ρούσσου «49+10 ΧΑΪΚΟΥ» & «Χρονογράφημα,» σήμερα Τετάρτη 4 Μαρτίου - Κρήτη πόλεις και χωριά

Κρήτη πόλεις και χωριά

Η ΚΡΗΤΗ ΣΤΟ INTEΡNET - www.kritipoliskaixoria.gr

.........
Επικοινωνήστε μαζί μας - kritipolis@hotmail.com
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020

Οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς παρουσιάζουν τις ποιητικές συλλογές του Ευάγγελου Ρούσσου «49+10 ΧΑΪΚΟΥ» & «Χρονογράφημα,» σήμερα Τετάρτη 4 Μαρτίου

Οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς παρουσιάζουν τις ποιητικές συλλογές του Ευάγγελου Ρούσσου «49+10 ΧΑΪΚΟΥ» & «Χρονογράφημα,» σήμερα Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020, στις 8 μ.μ. στον πολυχώρο Ραδάμανθυς (Γεωργίου Ξέπαπα 7).

Θα μιλήσει για τα βιβλία η φιλόλογος Ρούλα Βουράκη.

Διαβάζουν: η Βασιλική Λυραντζάκη και ο Ευάγγελος Ρούσσος.


Ο Ευάγγελος K. Ρούσσος γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα και έζησε τα παιδικά του χρόνια στην Κρήτη. Σπούδασε και δίδαξε τη στρατιωτική τέχνη. Ζει με την οικογένεια του στα Χανιά όπου ερμηνεύει τους καιρούς του πλάθοντας λέξεις και εικόνες. Άλλα βιβλία του: «Δεκατρία Φιστίκια«, Σητεία, 2010 / Χανιά, 2013, 2016, «Αντιγόνη Μ.«, Σητεία, 2011 / Χανιά, 2016, «49 + 10 ΧΑΪΚΟΥ«, Χανιά, 2018, Εκδόσεις Ραδάμανθυς.

«Αυτό το λίγο που το καθιστά περισσότερο»
Αυτή η φράση του Ρόμπερτ Μπράουνινγκ συμπυκνώνει ίσως με τον καλύτερο τρόπο τη φιλοσοφική διάσταση που αποπνέουν τα ποιήματα του Ευάγγελου Ρούσσου. Τα «49+10 ΧΑΪΚΟΥ» είναι ένας κήπος ανθισμένος που περιμένει τον αναγνώστη τους για να τον ταξιδέψει σε μια χώρα ξεχασμένη. Και αυτή δεν είναι η Ιαπωνία, μα δεν πρόκειται – για την ώρα – να σας την αποκαλύψω!


Μπορεί ο ποιητής να πατά αυστηρά πάνω στα χνάρια της ιαπωνικής ποιητικής παράδοσης – που έχει και πολλά κοινά με την αντίστοιχη παράδοση της Κρήτης – έχει κάνει κτήμα του όμως τη ρήση του Μάτσουο Μπασό: «Μάθε τους κανόνες και μετά ξέχασέ τους». Τα Χάικου ή Χαϊκού γεννήθηκαν ως ποιητική φόρμα στην Ιαπωνία. Βασικό τους χαρακτηριστικό είναι η δομή σε τρεις στίχους που αποτελούνται από δεκαεφτά συλλαβές (5-7-5). Πιο γνωστοί εκφραστές τους οι Μάτσουο Μπασό και Κομπαγιάσι Ίσσα. Στην Ελλάδα εμφανίστηκαν, με τους Γ. Σταυρακόπουλο και Γ. Σεφέρη, στη δεκαετία του 1920.

 Χρονογράφημα,
Μετά από τα «49 + 10 ΧΑΪΚΟΥ», που κυκλοφόρησαν το 2018 από τις Εκδόσεις Ραδάμανθυς, ο Ευάγγελος Ρούσσος «επιστρέφει» με το «Χρονογράφημα,». Η λέξη «επιστρέφει» μπήκε σε εισαγωγικά σκόπιμα, καθώς ο ποιητής δεν αποσπάστηκε ούτε στιγμή από το δημιουργικό του έργο. Συλλέκτης στιγμών και συναισθημάτων, απεικονίζει, εφευρίσκει, ανακαλύπτει, πειραματίζεται και γράφει, συγκεντρώνοντας υλικό.

Είχα διαβάσει κάπου πως ο σπουδαίος ζωγράφος, ο Παναγιώτης Τέτσης, για να ολοκληρώσει το μεγάλων διαστάσεων έργο του «Λαϊκή Αγορά» περνούσε ώρες, μέρες, χρόνια, παρατηρώντας τους ανθρώπους. Ο Ευάγγελος Ρούσσος μοιάζει σε αυτό με τον μεγάλο ζωγράφο. Παρατηρεί υπομονετικά, πασχίζει για τη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά, και πότε με τη Γεωμετρία – με την Ποιητική του Χώρου – πότε με έναν ιδιαίτερο λυρισμό, φέρνει στο προσκήνιο της ποιητικής του δημιουργίας το δικό του προσωπικό στίγμα.

Θα μου πείτε: δεν είναι αυτονόητο; Δεν είναι αυτονόητο το γεγονός πως κάθε δημιουργός θα φέρει το ξεκάθαρα δικό του προσωπικό στίγμα; Όχι. Δεν είναι αυτονόητο. Διαβάζοντας, εύκολα θα διαπιστώσει κανείς πως είναι μεγάλη η απόσταση που θα χρειαστεί να διανύσει κάποιος, ξεπερνώντας την μίμηση που – συνήθως – ασυνείδητα βαστά της πένας το χέρι. Άλλοτε, ντυμένη η έμπνευση στα αποκριάτικα ρούχα της φιλοδοξίας, προσπαθεί να μεταμφιεστεί παριστάνοντας κάτι που δεν είναι. Οι φίλοι θα πουν «μπράβο» και όλα θα κρυφτούν πίσω από τα φώτα. Πόσες φορές δεν έχουμε συναντήσει κάτι ανάλογο;

Το «Χρονογράφημα,» δεν είναι λοιπόν μία ακόμα ποιητική συλλογή, μήτε και πειραματισμός. Τα πειράματα του Ε. Ρούσσου, έχω την αίσθηση ότι ολοκληρώθηκαν και πως από δω και εμπρός θα μας καταθέσει διαλεχτά έργα. Το «Χρονογράφημα,» θεωρώ πως είναι η έναρξη ενός καινούργιου κύκλου της ποιητικής του δημιουργίας, ενός κύκλου ανοιχτού…


Χρήστος Τσαντής


Post Top Ad

.............