Πληθώρα πολιτιστικών δράσεων σε όλη την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου γίνονται πόλος έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, οι οποίοι μετέχουν στα δρώμενα των περιοχών και απολαμβάνουν εμπειρίες που τις κρατούν φάρους αναμμένους στις μνήμες τους. Ποιος δεν θυμάται ένα πανηγύρι στην κεντρική πλατεία του χωριού, έναν παραδοσιακό γάμο, μια πολιτιστική έκθεση. Ειδικά στην Κρήτη, όπου η μουσική παράδοση είναι βαθιά ριζωμένη σε κάθε κρητική οικογένεια, η μουσική αποτελεί τρόπο ζωής και σε κάθε ευκαιρία είναι αυτή που δίνει το πρόσταγμα για επικοινωνία. «Με τη μουσική "γλεντίζεις", με τη μουσική πενθείς θα πουν οι γεροντότεροι».
Στο Χουδέτσι, ένα χωριό του νομού Ηρακλείου οι μουσικοί ρυθμοί του Ρος Ντέιλι, του Ιρλανδού μουσικού, που τα τελευταία 42 και πλέον έτη ζει στην Κρήτη, έχουν σφραγίσει τα μουσικά δρώμενα στο νησί, καθιστώντας το χωριό των 800 κατοίκων σε γεφύρι πολιτισμού. Ο Ρος Ντέιλι δημιουργός του μουσικού εργαστηρίου Λαβύρινθος το 1982, που ξεκίνησε ως μια δημιουργική παρέα φίλων με στόχευση την εξερεύνηση διαφορετικών τροπικών μουσικών παραδόσεων ανά τον κόσμο αλλά και τη δυνατότητα της δημιουργικής αλληλεπίδρασης μεταξύ τους, ήταν αυτός που δημιούργησε το Houdetsi Festival. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη ραδιοφωνική εκπομπή του Πρακτορείου FM, «Βόλτα στην Ελλάδα», o Ρος Ντέιλι, τόνισε ότι πρόπερσι το εν λόγω φεστιβάλ προσέλκυσε τις 4 ημέρες που διεξήχθη 50.000 και πλέον επισκέπτες σε ένα χωριό 800 ατόμων. Τότε ακριβώς ήταν και η στιγμή που πήρε την απόφαση να διακόψει τη διεξαγωγή του για τα επόμενα χρόνια, καθώς όπως εξηγεί, ο στόχος της βιωματικής εμπειρίας των μαθητών μουσικής και της μουσικής εκπαίδευσης γενικότερα δεν μπορούσε να συνεχιστεί με αυτές τις συνθήκες.
Το Houdetsi Festival μπορεί να μην υπάρχει με τη μορφή των προηγούμενων ετών, 4ήμερες μουσικές εκδηλώσεις, ωστόσο, έως τις 7 Σεπτεμβρίου, κάθε Παρασκευή, στον κήπο του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύριθνος στο Χουδέτσι δίνονται συναυλίες, στις οποίες συμμετέχουν οι δάσκαλοι από τα σεμινάρια αλλά και οι καλύτεροι μαθητές, οι οποίοι με τη σειρά τους πλαισιώνουν την 11μελή ορχήστρα. «Είναι χαρά για τον δάσκαλο Ρος Ντέιλι να βλέπει τους μαθητές να ξεπερνάνε τους δασκάλους τους». Αυτός είναι και ο στόχος του μουσικού, που θέλει να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις στον μαθητή μουσικής, σημειώνει ο κ. Ross Daly.
Πάνω από 400 μαθητές από 38 χώρες του κόσμου, θα δώσουν το παρόν στα φετινά σεμινάρια που διοργανώνει το Μουσικό Εργαστήριο Λαβύρινθος. Μαθητές που ακολουθούν τη βιωματική εκπαίδευση, όπως αναφέρει ο κ. Ντέιλι, ως τον δρόμο που θα τους εξελίξει πιο μακριά κι από ό,τι φαντάζονται. Κι ο ίδιος, μαθητής του Κώστα Μουντάκη, ενός από τους πυλώνες της κρητικής μουσικής παράδοσης, ουσιαστικά έζησε μαζί με τον δάσκαλο του για πολλά χρόνια. Το ίδιο βιωματικό μοντέλο εφάρμοσε και με τους καθηγητές στην Ινδία και το Αφγανιστάν. «Προτρέπουμε τους μαθητές να κάθονται και να ζουν με τον δάσκαλο», λέει ο κ. Ross Daly. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί μαθητές του Ross Daly επιλέγουν να μείνουν στον τόπο όπου ζει ο δάσκαλός τους, ακόμα και τον χειμώνα, ώστε να πλουτίσουν τις εμπειρίες τους, από τον μουσικό κόσμο του καθηγητή τους.
Σε ερώτηση τι συμβουλεύει τους νέους που θέλουν να ακολουθήσουν το δρόμο της μουσικής, ο κ. Ντέιλι με τη σεμνότητα που τον διακρίνει τονίζει τα εξής: «Η μουσική μπορεί να σου δώσει ότι ζητάς. Για αυτό λέω...Ζήτα πολλά. Μπορείς απλά να ζητήσεις από τη μουσική να σε συνοδεύσει στη διασκέδαση σου. Θα στο κάνει αυτό. Μπορείς να ζητήσεις να σε πάει πέρα από τα όρια του εαυτού σου. Μπορεί να το κάνει κι αυτό. Αλλά πρέπει να αφοσιωθείς. Οπότε εφόσον αφοσιωθείς και ζητάς πολλά, θα στα δώσει κι αυτά. Η μουσική έχει πολύ ανώτερα επίπεδα... μας φανερώνει πράγματα για τον εαυτό μας και τον κόσμο... που δεν γίνονται με άλλον τρόπο».
Στην παρέμβαση του στην εκπομπή ο Ρος Ντέιλι κλείνει με ένα παράπονο. Σε ερώτηση, πού μπορούν μουσικόφιλοι να ακούσουν μια συναυλία του, ο κ. Ντέιλι σημείωσε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν εύκαιροι πολιτιστικοί χώροι, όπου μπορούν να φιλοξενήσουν μια συναυλία του. Το καλοκαίρι, μπορεί όπως εξηγεί, κάτι να γίνει σε έναν υπαίθριο χώρο μιας Εκκλησίας. Το χειμώνα όμως αυτό είναι αδύνατον. Στο τελευταίο χωριό της Δανίας που προσεκλήθη, έπαιξε μέσα στον Ναό. Αυτό στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει, σημειώνει. Την ίδια στιγμή υπογραμμίζει ότι στο Ηράκλειο δεν υπάρχουν χώροι που μπορούν να φιλοξενήσουν 300 και πλέον άτομα, ώστε να αποσβεστούν τα έξοδα μιας ορχήστρας από το εξωτερικό. Θετικά μηνύματα ωστόσο υπάρχουν στο μέτωπο αυτό με την αναπαλαίωση της Φάμπρικας Ανωγειανάκη στο Ηράκλειο, όπου θα αξιοποιηθεί ως κυψέλη πολιτισμού και θα στεγάσει πολιτιστικές δραστηριότητες.
Κ. Χαλκιαδάκης