Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017 ο Δήμαρχος Σητείας κ. Θοδωρής Πατεράκης εισηγούμενος του θέματος της ανακήρυξης της Σητείας ως «ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ», ανέφερε τα παρακάτω:
«Το ελαιόλαδο της περιοχής μας λόγω κλίματος, λόγω του τρόπου καλλιέργειας και του τρόπου ελαιοποίησης, έχει κάτι που το κάνει ανώτερο από τα άλλα ελαιόλαδα. Αυτό κατεγράφη όχι από ένα τοπικό συνεταιρισμό ή μια τοπική ένωση συνεταιρισμών ή μια ομάδα παραγωγών, αλλά από επίσημη κυβερνητική υπηρεσία του αρμόδιου υπουργείου το 1994 – 95. Σε ένα χρόνο που κανείς δεν συζητούσε για ΠΟΠ ελαιόλαδο.
Πιστεύω ότι το ελαιόλαδο που παράγεται τώρα στον τόπο μας είναι καλύτερης ποιότητας από το 1994-95. Στη συνέχεια με πρωτοβουλία της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας έγιναν οι διαδικασίες που προβλεπόταν από τη σχετική νομοθεσία και αναδείχθηκε το ελαιόλαδο Σητείας σαν ΠΟΠ ελαιόλαδο Σητείας Λασιθίου Κρήτης. Αυτό δείχνει λοιπόν ότι η περιοχή μας είναι στενά συνδεδεμένη με το ελαιόλαδο. Αν πάμε πίσω ιστορικά, καρποί ελιάς και ίχνη ελαιόλαδου έχουν ανευρεθεί και καταγραφεί από την Μινωϊκή εποχή. Επομένως από την εποχή των Μινωϊτών η περιοχή μας είχε καταγραφεί σαν περιοχή που παρήγαγε προϊόντα ελιάς και ελαιόλαδο αρίστης ποιότητας. Θυμίζω τις ελιές που βρέθηκαν στην Κάτω Ζάκρο και στο Μόχλος, ελιές σαν να είχαν κοπεί εκείνη τη στιγμή από το δένδρο. Είναι τα σημεία δηλ. που έφευγε το προϊόν και το εμπορευόταν οι Μινωϊτες εκείνη την εποχή.
Ζούμε σε ένα σκληρά ανταγωνιστικό κόσμο από πλευράς οικονομίας. Ελαιόλαδα παράγονται σε περισσότερους τόπους, σε μεγαλύτερους ποσότητες. Αυτό όμως ναι μεν δημιουργεί δυσκολίες, αλλά είναι και μια πρόκληση για εμάς. Να προσπαθήσουμε να αναθερμάνουμε και να αναδείξουμε ακόμα περισσότερο το ιστορικό αυτό στοιχείο από την Μινωϊκή εποχή μέχρι σήμερα, δίνοντας μια δυναμική που φαίνεται ότι έχει χαθεί αυτή την περίοδο για το ελαιόλαδο Σητείας.
Επειδή λοιπόν το branding μιας πόλης (city branding) ή μιας περιοχής (place branding) σχηματίζεται με τη δημιουργία μίας συγκεκριμένης «επωνυμίας», ταυτότητας, εικόνας ή και πεποίθησης στο μυαλό και στα μάτια τρίτων, για να είναι αποτελεσματικό, θα πρέπει να εκφράζει όσο το δυνατόν περισσότερο την «ιδιοσυστασία» του τόπου, καθώς και την πλειονότητα του τοπικού πληθυσμού, των επιχειρήσεων και των συλλογικών φορέων.
Η σημασία του branding στην ελκυστικότητα μίας πόλης είναι καθοριστική, αφού :
- συντελεί στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της
- αποτελεί ένα ισχυρό πολλαπλασιαστή δυναμικής
- δημιουργεί βάσεις συνεργασίας των τοπικών φορέων με κοινό στόχο την
τοπική ανάπτυξη
- αναδεικνύει και προβάλει τα σημεία υπεροχής και τα συγκριτικά
πλεονεκτήματα έναντι άλλων πόλεων.
Για να είναι αποτελεσματική η διαμόρφωση της ταυτότητάς της πόλης, πρέπει ταυτόχρονα να είναι πραγματική, ορατή – αντιληπτή, ιδιαίτερη και πειστική, να εκπέμπει αξίες και συναισθήματα, να δημιουργεί ευμενείς εντυπώσεις και να διαμορφώνει κατεξοχήν μία σύνδεση και συναισθηματική σχέση μεταξύ των κατοίκων και των επισκεπτών (ή εν γένει τρίτων).
Έχοντας ως δεδομένο το χαρακτήρα και τα στοιχεία (γενικά και ειδικά) που συνθέτουν τη φυσιογνωμία του Δήμου Σητείας, εκτιμάται ότι το περιβάλλον και το τοπίο και ειδικά η παραγωγική δομή, με την ελιά να κυριαρχεί και το ελαιόλαδο να αποτελεί το κατεξοχήν τοπικό προϊόν (με ό,τι αυτό συνεπάγεται : γαστρονομία, ήθη, έθιμα, κουλτούρα, συνήθειες), είναι σε θέση να συμβάλλει περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, στην πρόοδο και εξέλιξή, δεδομένης της ποιότητας, της φήμης, της ζήτησης και της κατ’ επανάληψη βράβευσης του ελαιολάδου μας με παγκόσμιες διακρίσεις.
Έτσι λοιπόν όλα τα δεδομένα και οι προϋποθέσεις συνηγορούν στο να ανακηρύξουμε τη Σητεία Πόλη του Ελαιολάδου, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας αλλά και ως ιστορικό χρέος προς τον τόπο μας.
Σας καλώ λοιπόν να ψηφίσετε αυτή την εμβληματική πρόταση η οποία θα αποδώσει στους ανθρώπους του τόπου μας την αξία που δικαιωματικά τους ανήκει, αλλά και θα αποτελέσει παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές συμπολιτών μας σε πολιτιστικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Πρόκειται για την αρχή μιας προσπάθειας, αφού το επόμενο βήμα μέσα από διαδικασίες διαβούλευσης, που θα συμμετάσχουν όλοι οι φορείς, αφορά την πρόταση συγκεκριμένου σχεδίου δράσης με στόχο ο επισκέπτης της πόλης να αισθάνεται ότι μπαίνει σε μια πόλη που είναι μεν στην Κρήτη, αλλά είναι διαφορετική από τις άλλες πόλεις της Κρήτης.
Την έναρξη αυτής της προσπάθειας θα σηματοδοτήσει η παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου συσχετιζόμενη με την απόφαση του Δ.Σ. αναδεικνύοντας την Σητεία ως <<ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ».