Με κεντρικό μήνυμα «Γίνε ή αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο» εορτάστηκε φέτος για 14η συνεχόμενη χρονιά σε πάνω από 160 χώρες στον κόσμο η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο INSAFE/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν, με σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου εορτάστηκε για πρώτη φορά στις 6 Φεβρουαρίου 2004 σε 14 Ευρωπαϊκές χώρες.
Έκτοτε διοργανώνεται σε ετήσια βάση και χιλιάδες άνθρωποι ενώνονται για να αφυπνίσουν σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις και δράσεις παγκοσμίως. Την ευθύνη οργάνωσης του εορτασμού στη χώρα μας είχε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας που πραγματοποίησε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, κεντρική εκδήλωση στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην οποία συμμετείχαν αρχές, εμπλεκόμενοι φορείς, εκπαιδευτικοί και πολλοί μαθητές. Παράλληλα, με δραστηριότητες και με σχετικό υλικό που είχε διατεθεί από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, μαθητές από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και από ολόκληρη την επικράτεια συμμετείχαν στον εορτασμό από τα σχολεία τους στέλνοντας ηχηρό μήνυμα για ένα, όχι μόνο ασφαλές αλλά και ποιοτικό διαδίκτυο.
Στην ανάγκη καταπολέμησης του ψηφιακού αναλφαβητισμού στη χώρα μας επικεντρώθηκε στην ομιλία του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης ο οποίος υπογράμμισε ότι οι συνέπειες του συγκεκριμένου προβλήματος είναι ήδη ορατές στις μεγαλύτερες γενιές και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα από την Πολιτεία.
Ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Βασίλης Μαγκλάρας επεσήμανε ότι στόχος της Γενικής Γραμματείας είναι η καταπολέμηση της ψηφιακής απομόνωσης και η Πολιτεία οφείλει να λάβει όλα εκείνα τα μέτρα που θα καταστήσουν το διαδίκτυο ένα ασφαλές περιβάλλον για όλους.
Η δημοφιλής ερμηνεύτρια Νατάσσα Μποφίλιου, πρέσβειρα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου έστειλε το δικό της μήνυμα για την ανάγκη θωράκισης των παιδιών μας από τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον ψηφιακό κόσμο, με το σύνθημα «Μην κλικάρεις εν λευκώ».
Στατιστικά Καταγγελιών - 2016
Το 2016 ήταν ένα έτος κατά το οποίο οι καταγγελίες ανήλθαν περίπου στις 4.000, κινούμενες στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η εικόνα των καταγγελιών που εξακριβώθηκαν ως βάσιμες διαφέρει σε κάποια σημεία από το 2015 όσον αφορά την κατανομή τους στις διαφορετικές κατηγορίες παράνομων πράξεων. Συγκεκριμένα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση καταγγελθέντων κρουσμάτων οικονομικής απάτης, καθώς από 21% του συνόλου των βάσιμων καταγγελιών για το 2015, εκτινάχθηκαν στο 37% του συνόλου για το 2016. Μεγάλο μέρος των καταγγελιών για οικονομική απάτη αφορούσε ιστοσελίδες οι οποίες διαφήμιζαν τα προϊόντα τους μέσω του κοινωνικού δικτύου facebook. Στις διαφημίσεις αυτές, προϊόντα σε δήθεν χαμηλές και συμφέρουσες τιμές παρουσιάζονταν σαν ευκαιρίες για τους χρήστες οι οποίοι ανυποψίαστοι προχωρούσαν σε οικονομική συναλλαγή με τα ηλεκτρονικά καταστήματα αυτά, τα οποία όμως δυστυχώς αποδεικνύονταν αναξιόπιστα.
Στη δεύτερη θέση ακολουθούν οι καταγγελίες για παιδική πορνογραφία, εμφανίζοντας μια οριακή αύξηση από το προηγούμενο έτος, φτάνοντας το 20% του συνόλου. Να σημειωθεί ότι οι ιστοσελίδες που απεικόνιζαν υλικό παιδικής πορνογραφίας βρίσκονταν κατά κύριο λόγο στις ΗΠΑ, την Ολλανδία και τον Καναδά. Όσον αφορά τις καταγγελίες που αφορούσαν θέματα προσωπικών δεδομένων, παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά, ανερχόμενες στο 19% του συνόλου. Μεγάλο μέρος αυτών αφορούσε περιπτώσεις όπου γινόταν ανάρτηση ή αναδημοσίευση προσωπικών πληροφοριών ενός προσώπου, χωρίς την άδειά του, κυρίως μέσω των κοινωνικών δικτύων. Ενδιαφέρουσα μείωση παρατηρεί κανείς σε βάσιμες καταγγελίες για ρατσιστικό ή ξενοφοβικό περιεχόμενο καθώς για το 2016 αποτέλεσαν μόλις το 5% των επιβεβαιωμένων καταγγελιών, έναντι του 15% στο οποίο έφτασαν το 2015. Στο 6% από 9% που ήταν πέρυσι ανήλθαν οι καταγγελίες που αφορούσαν την ανεπιθύμητη αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων με απώτερο σκοπό την οικονομική απάτη, ενώ οι λοιπές κατηγορίες παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2015.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το κοινωνικό δίκτυο facebook για μια ακόμη φορά φαίνεται να έχει την πρώτη θέση στις καταγγελίες που συνολικά έλαβε η Γραμμή για το έτος 2016. Περίπου το 30% των καταγγελιών που υποβλήθηκαν στη Γραμμή αφορούσε αυτό και μόνο το κοινωνικό δίκτυο για διάφορες περιπτώσεις παραβατικότητας που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο αυτού.
Πως θα κάνετε καταγγελία;
Μπορείτε να υποβάλλετε καταγγελία στην Aνοικτή Γραμμή Καταγγελιών SAFELINE για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο μέσω της ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα www.safeline.gr. Το ακριβές link είναι www.safeline.gr/node/121. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποστείλετε την καταγγελία σας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο report@safeline.gr. Για ενημέρωση και γενικές πληροφορίες μπορείτε να στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στο contact@safeline.gr, είτε να καλέσετε στον αριθμό 2811 391615 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09:00 – 16:00.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΡΑΜΜΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ (HELP-LINE 2106007686)
ΑΠΟ ΙΟΥΝΙΟ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ 2016
Η Γραμμή Βοήθειας ‘Help-line 210 6007686′ απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία κ.λπ). Αποτελεί έναν από τους τρεις άξονες του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου μαζί με τη δράση ενημέρωσης SaferInternet4Kids και την Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για Παράνομο Περιεχόμενο και Παράνομη Συμπεριφορά στο Διαδίκτυο SafeLine.
Με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, η Γραμμή Βοήθειας ενημερώνει για τα στατιστικά στοιχεία του δεύτερου εξαμήνου του 2016: Πιο συγκεκριμένα συνολικά 629 χρήστες του διαδικτύου απευθύνθηκαν στη γραμμή για βοήθεια από τον Ιούνιο έως και το Δεκέμβριο 2016. Η πλειοψηφία (78%) επέλεξε την τηλεφωνική επικοινωνία, ένα ποσοστό της τάξης του 21% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά- (μέσω email)- και μόλις το 1% ζήτησε συμβουλές ή βοήθεια μέσω της chat συμβουλευτικής που παρέχεται. Όσον αφορά στα δημογραφικά στοιχεία, η πλειοψηφία των χρηστών που απευθύνθηκαν στη Γραμμή ήταν ενήλικες σε ποσοστό 68% ενώ αισθητά λιγότεροι ήταν οι ανήλικοι.
Αναφορικά με το λόγο επικοινωνίας με τη Γραμμή Βοήθειας τα περισσότερα αιτήματα αφορούσαν την αντιμετώπιση καταστάσεων εξάρτησης από το διαδίκτυο (34%). Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο διαδικτυακός εκφοβισμός (19%)και ακολουθούν με ποσοστό 13% προβλήματα που σχετίζονται με την αγάπη, τις σχέσεις και τη σεξουαλικότητα στο διαδίκτυο.
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας το οποίο αποτελείται από εξειδικευμένους ψυχολόγους παρείχε υποστήριξη και συμβουλευτική σε 507 χρήστες. 85 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ή σε άλλους αρμόδιους φορείς αντίστοιχα με τη φύση της αναφοράς .