Ενα εκτενές ρεπορτάζ
– αφιέρωμα στην Κρήτη, το οποίο υπογράφει ο Bjørn Erik Sass, με τίτλο “Κρήτη: Χορός με την
καρδιά” δημοσίευσε η μεγάλη Γερμανική Εφημερίδα “Die Zeit”.
Ο συντάκτης είχε βρεθεί τον Ιανουάριο στα Χανιά, φιλοξενούμενος
του Δήμου Χανίων.
«Ο συγγραφέας μας ήταν ένας
απρόθυμος χορευτής, πριν πέταξει στην Ελλάδα. Στη γη όμως του συρτακιού και
στις ταβέρνες της Κρήτης ξεπέρασε τους φόβους του» λέει το
δημοσίευμα.
Κατά την παραμονή του στην Κρήτη ο κ. Sass και οι συνεργάτες του
στο πλαίσιο του ρεπορτάζ ήρθαν σε επαφή με τους ντόπιους και με επίκεντρο την
αγάπη τους για τον χορό αρχίζει να ανακαλύπτει την ομορφιά του νησιού και της
κουλτούρας του. Παρά το γεγονός ότι ο ίδιος, όπως παραδέχεται δεν είχε καμία
προηγούμενη εμπειρία ή ιδιαίτερη ικανότητα στον χορό, στην Κρήτη του δίνεται η
ευκαιρία να εκφραστεί αβίαστα συμμετέχοντας στην καθημερινή ζωή των κατοίκων
και τελικά να ξεπεράσει τη φυσική του αδεξιότητα στον χορό και τις αναστολές
του.
Έχοντας ως μόνη, προηγούμενη αναφορά την πασίγνωστη σεκάνς της
ταινίας Αλέξης Ζορμπάς, με τον Antony Quinn στον ομώνυμο ρόλο να χορεύει
συρτάκι, ο συντάκτης επισκέπτεται την πόλη των Χανίων και μαγεύεται από την
ομορφιά της πόλης. Από εκεί ξεκινά μία περιπλάνηση σ’ όλη την Κρήτη με απώτερο
στόχο να μάθει να χορεύει και ταυτόχρονα έρχεται σε επαφή με τη γαστρονομική
παράδοση και τον καθημερινό τρόπο ζωής των κατοίκων.
Κατά τη διαμονή του στο νησί, ο δημοσιογράφος φιλοξενείται σε ένα απλό κρητικό σπίτι και βιώνει άμεσα τη σημασία
που κατέχει στη ζωή των Κρητικών η παραδοσιακή μουσική με πρωταγωνιστή τον ήχο
της λύρας.
Ο κ. Sass περιπλανώμενος σε διαφορετικές περιοχές, ορεινές και
παράκτιες, εξοικειώνεται με τα κρητικά ακούσματα, που προέρχονται τόσο από τους
ερασιτέχνες οργανοπαίκτες όσο και από τους σύγχρονους μουσικούς όπως ο
Ψαραντώνης ή ο ιρλανδικής καταγωγής Ross Daly που υπηρετούν με συνέπεια την
κρητική μουσική παράδοση.
Κλείνοντας, ο συντάκτης σημειώνει ότι εκείνο που απεκόμισε απ’
αυτήν την ταξιδιωτική του εμπειρία είναι ότι ο χορός, όπως του επεσήμαναν και
οι κρητικοί οικοδεσπότες του, είναι περισσότερο ζήτημα προσωπικής προσέγγισης
με συναίσθημα και ανοιχτή καρδιά και λιγότερο ζήτημα τεχνικής και εκμάθησης των
βημάτων.
ΠΗΓΗ: http://www.kritikamonopatia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου