Το χρυσό βραβείο έλαβε το Νοσοκομείο Ρεθύμνου και η διοίκηση του για την Βελτίωση της Παραγωγικότητας και Αποδοτικότητας του Νοσοκομείου ως Αποτέλεσμα της Χρηστής Διαχείρισης και την εξαιρετική επίδοση που ξεχώρισαν και αναγνωρίστηκαν τόσο από τους ειδικούς της υγείας όσο και από την τοπική κοινωνία.
Το βραβείο αφορά στα Healthcare Business Awards 2018 τα οποία δόθηκαν χθες και επιβραβεύουν την καινοτομία, τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και τις πρακτικές που ξεχώρισαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενο έτους σε όλο το φάσμα της Υγείας. Η υποψηφιότητα του Νοσοκομείου Ρεθύμνου αξιολογήθηκε θετικά και απέσπασε την υψηλότερη βαθμολογία στην εν λόγω κατηγορία από ανεξάρτητη 25μελη κριτική επιτροπή στην οποία συμμετέχουν επιστήμονες, καθηγητές και αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του κλάδου της υγείας. Κριτική επιτροπή η οποία συγκεντρώνει σημαντικές προσωπικότητες που εκπροσωπούν στο υψηλότερο επίπεδο όλους τους φορείς της Υγείας, καθώς και διακεκριμένους Έλληνες και ξένους ακαδημαϊκούς.
Το Γ.Ν. ΡΕΘΥΜΝΟΥ, έλαβε τη χρυσή διάκριση (Gold) στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση ανάπτυξης ιατρικών υπηρεσιών και συγκεκριμένα στην ανάπτυξη νέων κλινικών -Ουρολογική, Νευρολογική, Ογκολογική- αλλά και δομών, στη βελτίωση κάλυψης υγειονομικών αναγκών των πολιτών, στην αύξηση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας του Οργανισμού, στην ενίσχυση της απασχόλησης και γενικότερα στη θετική πορεία υλοποίησης στρατηγικού σχεδιασμού του Νοσοκομείου με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων ιατρικών υπηρεσιών προς τους κατοίκους και επισκέπτες του Νομού Ρεθύμνου. Μεταξύ άλλων, τα πιο σημαντικά αφορούσαν, στην επαναλειτουργία του ΚΕΦΙΑΠ (Κέντρο Φυσικής και Ιατρικής Αποκατάστασης), στην επαναλειτουργία της Ουρολογικής Κλινικής, στην στελέχωση με μόνιμο ογκολόγο της Μονάδας Χημειοθεραπείας του Νοσοκομείου, στην Επαναλειτουργία της Νευρολογικής Κλινικής και στη κάλυψη ιατρικού προσωπικού άνω του 95% στις κλινικές του Νοσοκομείου (συμβολή στην απασχόληση και στην ιατρική φροντίδα ασθενών).
Γ. Φραγκιαδάκης: «Θέλαμε και θέλουμε ένα νοσοκομείο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών»
Η τιμητική διάκριση που έλαβε το νοσοκομείο Ρεθύμνου αποσπώντας το χρυσό βραβείο ξεκινάει και ολοκληρώνεται σύμφωνα με τον Γιώργο Φραγκιαδάκη, διοικητή του νοσοκομείου, με την κατάλληλη υποστήριξη από τη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ενώ ταυτόχρονα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί τίποτα, όπως επισήμανε, χωρίς τη συμμετοχή και τη εργατικότητα του προσωπικού που εργάζεται σε αυτό. «Πρέπει να τονιστεί ότι το όραμα και ο προσανατολισμός για καλύτερη φροντίδα υγείας και για ανάπτυξη νέων υπηρεσιών ξεκινάει από το ίδιο το υπουργείο Υγείας, και αφορά συγκεκριμένη πολιτική υγείας. Προφανώς, αυτός ο προσανατολισμός που δόθηκε δεν αφορά μόνο στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου αλλά και στο σύνολο των μονάδων υγείας του ΕΣΥ. Σημαντική, επίσης, είναι η συνεισφορά της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας η οποία ως εποπτεύουσα αρχή φροντίζει να κατανέμει δίκαια και αντικειμενικά τους πόρους μεταξύ των νοσοκομείων της περιοχής ευθύνης της και να συνεργάζεται αρμονικά και αποδοτικά με το Νοσοκομείο αφού ο στόχος είναι κοινός μεταξύ των φορέων υγείας σε όλα τα επίπεδα».
Ο διοικητής του νοσοκομείου επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η ορθή οικονομική διαχείριση δεν πηγάζει από τις οριζόντιες περικοπές, τους κλειστούς προϋπολογισμούς που οδηγούν σε χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ή ακόμα χειρότερα (το αναφέρω ως παράδειγμα) από τη μειωμένη ή μηδενική πρόσβαση των ανασφάλιστων πολιτών στο σύστημα υγείας λόγω αύξησης της δαπάνης υγείας. Αποδείχτηκε από διεθνής οργανισμούς ότι τέτοιες λύσεις προκαλούν μεγαλύτερη επιβάρυνση σε ένα κοινωνικό κράτος και οδηγούν τελικώς σε ανθρωπιστική κρίση».
Ειδικότερα, συνέχισε ο κ. Φραγκιαδάκης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «αν επικεντρωθούμε σε επίπεδο οργανισμών υγείας (Νοσοκομείου) η χρηστή διαχείριση σημαίνει ότι αξιολογούμε τους πόρους που έχουμε στη διάθεση μας προκειμένου να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να ωφεληθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι λήπτες των υπηρεσιών υγείας. Οι προσπάθειες μας στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου επικεντρώθηκαν στο όφελος που θα έχει ο ασθενής και το οικογενειακό του περιβάλλον επενδύοντας σε υπηρεσίες που το κράτος οφείλει να παρέχει αλλά ταυτόχρονα φροντίζαμε οι πόροι που βρίσκονται στη διάθεση μας να αξιοποιούνται αποδοτικά. Πιο συγκεκριμένα φροντίσαμε ως διοίκηση να επενδύσουμε χρήματα σε εξοπλισμό και σε προσωπικό ενισχύοντας ή αναπτύσσοντας νέες ιατρικές υπηρεσίες και τμήματα. Προσχωρήσαμε σε διαπραγματεύσεις με προμηθευτές οι οποίοι απαιτούσαν οφειλές παρελθόντων ετών μέσω δικαστικών αποφάσεων (κεφάλαιο και τόκους) και υπήρξαν συμφωνίες άμεσης αποπληρωμής με όφελος για το Νοσοκομείο την διαγραφή ή την μείωση των τόκων που σε κάποιες περιπτώσεις έφταναν στο ύψος του κεφαλαίου. Παράλληλα εφαρμόσαμε μέσω της Επιτροπής Λοιμώξεων, διεθνή πρωτόκολλα για τη χρήση και την ανάλωση αντιβιοτικών φαρμάκων στις χειρουργικές κλινικές εξοικονομώντας αρκετούς πόρους και μειώνοντας το κόστος νοσηλείας. Οι εξοικονομήσεις που πετύχαμε και η ταυτόχρονη έκτατη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υγείας για την αποπληρωμή ληξιπροθέσμων οφειλών μείωσαν το χρέος του Νοσοκομείου κατά 75% και μας έδωσαν την δυνατότητα να πετυχαίνουμε πιο συμφέρουσες συμφωνίες με τους προμηθευτές».
Αναζητώντας μία απάντηση για το πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να επιτευχθεί η βελτίωση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας σε ένα νομαρχιακό νοσοκομείο που μέχρι πριν από δύο χρόνια σχεδόν ήταν στα όρια της εξαντλήσεως του, ο κ. Φραγκιαδάκης είπε στο ΑΠΕ ΜΠΕ: «Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποια μυστική συνταγή για το επιθυμητό αποτέλεσμα και είναι γεγονός ότι αντιμετωπίσαμε αρκετές δυσκολίες. Ωστόσο, η πίστη ότι θέλαμε και θέλουμε ένα καλύτερο νοσοκομείο το οποίο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών τόσο από τη διοίκηση και των ανθρώπων στο Διοικητικό Συμβούλιο όσο και από το σύνολο του προσωπικού του Νοσοκομείου, μας οδήγησε σε θετικά αποτελέσματα. Προφανώς υπήρχε ένας σχεδιασμός ο οποίος περιελάμβανε συγκεκριμένες ενέργειες και αποφάσεις που θα έπρεπε να υλοποιηθούν. Αρχικά, αποτυπώσαμε την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί, αξιολογήσαμε τα σοβαρά ζητήματα που υπήρχαν και θέσαμε τις προτεραιότητες μας οι οποίες αφορούσαν κυρίως ιατρικές υπηρεσίες που είχαν σταματήσει να παρέχονται στο νοσοκομείο είτε εξαιτίας της υπο-στελέχωσης και υπο-χρηματοδότησης ή λόγω της έλλειψης πολιτικής βούλησης και αποφασιστικότητας της Διοίκησης να αναπτύξει υπηρεσίες για τις οποίες υπήρχε το διαθέσιμο προσωπικό και οι υποδομές. Παρόλο αυτά, το σημαντικότερο ίσως στοίχημα ήταν να ανακτήσει ο κόσμος την εμπιστοσύνη του προς το νοσοκομείο το οποίο είχε αποδυναμωθεί και περιοριστεί αρκετά στις παρεχόμενες υπηρεσίες του ως δευτεροβάθμιο νοσοκομείο. Θεωρώ ότι η αποφασιστικότητα και επιμονή μας το προηγούμενο διάστημα καθώς επίσης η καλή επικοινωνία μεταξύ της διοίκησης και του προσωπικού έφερε θετικά αποτελέσματα τα οποία ενισχύθηκαν με την επιλογή του κόσμου να αναζητήσει υπηρεσίες υγείας στο νοσοκομείο και αυτό αποδεικνύεται καθημερινά από την αύξηση στην κίνηση των κλινικών μας καθώς και στα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου».
Σημαντικό κατά την άποψη του διοικητή του νοσοκομείου στο Ρέθυμνο είναι το ότι ανεξάρτητα της ειδικότητας που διαθέτει κάποιος, είτε είναι γιατρός, νοσηλευτής, διοικητικός ή τεχνικό προσωπικό θα πρέπει «...στη σκέψη μας κάθε μέρα να υπάρχει η διάθεση και η έννοια της προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και η αγάπη προς τον συνάνθρωπο». «Θεωρώ ότι αν δεν πιστέψει κάποιος λειτουργός υγείας σε αυτές τις έννοιες δεν θα καταφέρει να ανταπεξέλθει στις καθημερινές δυσκολίες και το απαιτητικό περιβάλλον εργασίας το οποίο απαιτεί υπευθυνότητα και επαγγελματισμό κάθε στιγμή. Και μιλάω για το ρόλο που διαδραματίζει η αφοσίωση στο λειτούργημα της υπηρεσίας υγείας νοσηλευτών επιστημονικού προσωπικού και όλων όσων έρχονται σε επαφή με τους ασθενείς στο νοσοκομείο Ρεθύμνου», σημείωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φραγκιαδάκης.
Σχετικά με το τι διοίκηση τελικά, χρειάζεται, ένας οργανισμός νοσοκομειακός ώστε να μπορέσει να επιτύχει στο στόχο του, που αφορά στην υγεία του κοινωνικού συνόλου αλλά και στην απρόσκοπτη λειτουργία του ως ένας οικονομικός οργανισμός, ο Γιώργος Φραγκιαδάκης αναφέρει στο Πρακτορείο: «Διοίκηση που αναγνωρίζει και σέβεται τις υγειονομικές ανάγκες των πολιτών και μάχεται καθημερινά για να το πετύχει. Επίσης, η διοίκηση, η οποία σέβεται την εργασία και τον ρόλο των ανθρώπων που απασχολούνται στο νοσοκομείο, ακούει, προβληματίζεται, προτείνει και εργάζεται με αφοσίωση και πείσμα. Προφανώς οι γνώσεις, η επιστημονική επάρκεια και η προηγούμενη εμπειρία για κάποιον που θέλει να αναλάβει θέση ευθύνης σε Μονάδα Υγείας αποτελεί σημαντικό παράγοντα και πλεονέκτημα ώστε να επιτευχθούν και οι ποσοτικοί στόχοι, δηλαδή τα σωστά οικονομικά αποτελέσματα».
Σύμφωνα με τα ποσοτικά στοιχεία, η παραγωγικότητα και αποδοτικότητα του Νοσοκομείου αυξήθηκε και συγκεκριμένα: O μέσος όρος κάλυψης κλινών (πληρότητα) αυξήθηκε κατά 13 μονάδες (από 62% το 2016 σε 75% το 2017/18), η αύξηση νοσηλευθέντων ασθενών κατά 2.000 σε ένα έτος (+8%), η αύξηση χειρουργικών επεμβάσεων κατά 15% (ή αλλιώς 1.000 περισσότερες επεμβάσεις), υπήρξε εισαγωγή νέων χειρουργικών επεμβάσεων (αυξήθηκε η πολυπλοκότητα/βαρύτητα επεμβάσεων), τετραπλασιάστηκαν οι εξυπηρετούμενοι ασθενείς στην ογκολογική μονάδα ενώ το ΚΕΦΙΑΠ εξυπηρετεί 1.500 πολίτες ανά έτος και πραγματοποιεί περίπου 4.500 συνεδρίες φυσικοθεραπείας και λογοθεραπείας. Τέλος η ουρολογική κλινική έχει ήδη πραγματοποιήσει 130 επεμβάσεις στο πρώτο έτος λειτουργίας της και έχει εξυπηρετήσει πάνω από 1.600 πολίτες στα εξωτερικά ιατρεία σε ένα έτος. Σε ό,τι αφορά στην αποδοτικότητα δηλαδή το οικονομικό σκέλος, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διοικητής του νοσοκομείου: «Μειώθηκε το μέσο κόστος ανά ασθενή κατά 15%, μειώθηκε το μέσο κόστος φαρμάκου ανά ασθενή κατά 10%. Επιπλέον, το Νοσοκομείο μείωσε κατά 75% το χρέος του σε ένα έτος και αυτή τη στιγμή πληρώνει στις 90 ημέρες χωρίς να υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές παρελθόντων ετών. Επίσης, σημαντικές εξοικονομήσεις έγιναν εφαρμόζοντας διεθνή κλινικά πρωτόκολλα όσο αφορά στη χρήση και ανάλωση αντιβιοτικών από τις χειρουργικές κλινικές σύμφωνα και με τη συμβολή της επιτροπής λοιμώξεων.
Το νοσοκομείο Ρεθύμνου έχει πετύχει τα τελευταία δυο χρόνια αρκετά πράγματα, παρόλο αυτά ο σχεδιασμός που έχει γίνει σύμφωνα με τον κ. Φραγκιαδάκη, έχει υλοποιηθεί κατά 50% μόνο. «Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μπροστά μας αρκετή δουλειά. Ακόμα και η εν λόγω αναγνώριση ενισχύει τη θέληση μας για να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα μας. Σύμφωνα με τις αποφάσεις που έχουμε πάρει το Νοσοκομείο Ρεθύμνου θα πρέπει το επόμενο χρονικό διάστημα να επεκταθεί, να επεκτείνει τις υποδομές του προκειμένου να ικανοποιήσει περισσότερες υγειονομικές ανάγκες και να καλύψει περισσότερους πολίτες που το έχουν ανάγκη. Έχει ξεκινήσει ήδη η σχετική διαδικασία με την υποβολή ώριμης μελέτης επέκτασης των υποδομών του Νοσοκομείου μέσω Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 500 χιλ. ευρώ, περίπου, και η οποία στοχεύει στην αύξηση των χειρουργικών αιθουσών του νοσοκομείου, στην περαιτέρω ανάπτυξη του εργαστηριακού τομέα και στην ενίσχυση της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού (ΜΤΝ). Παράλληλα, προσπαθούμε να επισκευάσουμε και να αντικαταστήσουμε πάγιο εξοπλισμό και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του Νοσοκομείου οι οποίες είναι πεπαλαιωμένες και προκαλούν σημαντική δαπάνη στη λειτουργία του ιδρύματος. Ο στόχος μακροπρόθεσμα για το νοσοκομείο είναι να αναπτυχθεί όσο το δυνατόν περισσότερο με επιπλέον κλίνες και να ενισχυθεί με ειδικότητες που δεν υπηρετούν αυτή τη στιγμή ή ειδικότητες που καλύπτουν και τριτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Όλη η περίοδος κρίσης για το νοσοκομείο Ρεθύμνου που τα τελευταία χρόνια είχε ταλανίσει την τοπική κοινωνία γεμίζοντας ερωτηματικά για το μέλλον σε συνάρτηση με το ότι έλαβε το χρυσό βραβείο για όλα όσα έχει πετύχει ως νοσοκομειακός οργανισμός του ΕΣΥ, γεννά το ερώτημα τι μπορεί να αισθάνεται προσωπικά ο άνθρωπος που επιλέχθηκε από το υπουργείο να το καθοδηγήσει: «Θεωρώ ότι ήταν μεγάλη τιμή και δικαίωση ίσως της προσπάθειας που έκανα τα προηγούμενα χρόνια να αποκτήσω την επιστημονική επάρκεια αλλά και της εμπειρίας που διέθετα από το Νοσοκομείο Χανίων ως προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διοικητικού. Στη συνέχεια, αισθάνθηκα τεράστια ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο έπρεπε να διαχειριστώ και να επιλύσω μαζί με τους συνεργάτες μου, τους υπεύθυνους των υπηρεσιών και το προσωπικό, κάποια άμεσα ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία του νοσοκομείου. Θέλω όμως να τονίσω ότι το προσωπικό που εργάζεται στο νοσοκομείο έδειξε από τη πρώτη στιγμή διάθεση να συνεργαστεί και να βοηθήσει στο έργο της Διοίκησης προκειμένου το νοσοκομείο να καταφέρει να αποκτήσει ξανά τη θέση που του αξίζει στη τοπική κοινωνία αλλά και στην υπόλοιπη Κρήτη και νιώθω περήφανος για τους ανθρώπους που εργάζονται στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου. Τέλος, οφείλω να αναγνωρίσω την παρότρυνση και τις συμβουλές του κόσμου που με επισκέπτονται στο γραφείο μου συχνά προκειμένου να τονίσουν κάποιες αδυναμίες ή προβλήματα που εντοπίζουν κατά τη παραμονή τους στο νοσοκομείο ή ακόμα και να ευχαριστήσουν για τις υπηρεσίες που τους παρασχέθηκαν και να μας δώσουν δύναμη να συνεχίσουμε», είπε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο κ. Φραγκιαδάκης.
ΠΗΓΗ - ΑΠΕ