Διετές σχέδιο εκσυγχρονισμού των 24 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία παρέμειναν εκτός της σύμβασης παραχώρησης στη Fraport, θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Μεταφορών και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) προχωρώντας σε «λίφτινγκ» των αερολιμένων προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικά των υπολοίπων.
Βασικό πλεονέκτημα στο οπλοστάσιο των κρατικών αεροδρομίων είναι οι χαμηλότερες χρεώσεις στις αεροπορικές εταιρίες για τέλη στάθμευσης και προσγείωσης, οι οποίες στόχος είναι να αποτελέσουν μαγνήτη για δρομολόγια charter που με τη σειρά τους θα αυξήσουν την επιβατική κίνηση.
Στο σχέδιο, το οποίο παρουσιάζει το «Έθνος της Κυριακής», περιλαμβάνονται επεκτάσεις διαδρόμων και κτιρίων των αεροσταθμών αλλά και νέες συνδέσεις με το εξωτερικό, ενώ σε εξέλιξη εδώ και τρία χρόνια βρίσκεται η πλήρης ανανέωση των συστημάτων αεροναυτιλίας, συνολικού προϋπολογισμού 93 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της χρονιάς.
Προτεραιότητα, πάντως, τόσο για την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών όσο και για τη διοίκηση της ΥΠΑ παραμένει η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων.
«Στόχος μας είναι η ανάπτυξή τους, η οποία θα δώσει ώθηση και στις περιοχές που τα φιλοξενούν, ενώ θα αυξήσει και τα έσοδα της ΥΠΑ. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά από τα 14 αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν ήταν μικρά και τα ανέπτυξε η ΥΠΑ» τονίζει στο «Έθνος της Κυριακής» ο διοικητής της Υπηρεσίας, Κωνσταντίνος Λιντζεράκος προσθέτοντας ότι θα πρέπει να καταστούν ανταγωνιστικά. Βάσει των στοιχείων, τα περισσότερα απ΄αυτά τα αεροδρόμια είναι κερδοφόρα.
Ωστόσο, είναι επιλογή της ΥΠΑ να στηριχθούν όλα ώστε να μην εγκαταλειφθούν και οι κάτοικοι απομακρυσμένων νησιών όπως του Καστελόριζου, της Αστυπάλαιας ή της Λέρου.
Άλλωστε η ανάπτυξη των αεροδρομίων που παρέμεναν εκτός παραχώρησης είναι μονόδρομος και για την ΥΠΑ δεδομένου ότι η Υπηρεσία από την παραχώρηση των υπολοίπων χάνει 169 εκατομμύρια ευρώ εσόδων ετησίως.
Για την ανάπτυξη των αεροδρομίων έχει ήδη εξασφαλιστεί ποσό ύψους 35 εκατομμυρίων ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ για έργα στους μικρότερους αερολιμένες, στα οποία θα ενταχθεί και η αναβάθμιση των αεροδρομίων Χίου και Πάρου.
Βασικός πυλώνας του εκσυγχρονισμού των αερολιμένων είναι η δημιουργία και «τακτοποίηση» των «πάρκων καυσίμων» και η εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης και διακίνησης καυσίμων αρχής γενομένης από τα αεροδρόμια των Ιωαννίνων και της Σύρου. Στόχος είναι οι αεροπορικές εταιρίες να μη χρειάζεται να κατευθύνονται σε όμορα αεροδρόμια για να καλύψουν τις ανάγκες των αεροσκαφών τους, κάτι το οποίο θα φέρει και αύξηση τωνπτήσεων charter.
Αεροδρόμιο-«πιλότος» για την ανάπτυξη και των υπολοίπων θεωρείται αυτό των Ιωαννίνων, το οποίο διαθέτει πίστα για στάθμευση, διάδρομο επιχειρήσεων για κάθε τύπο αεροσκάφους, πάρκο καυσίμων και χαμηλότερα τέλη από κάθε όμορο αερολιμένα.
Η πληρότητά του μάλιστα είναι ο βασικός λόγος, για τον οποίο ήδη συζητείται και αναμένεται να ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2019 η σύνδεση με το Μαυροβούνιο, την Αλβανία και τη Βοσνία.
Για το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης ολοκληρώνεται η μελέτη για τον πύργο ελέγχου και θα ακολουθήσει διαγωνισμός για την ολοκλήρωση και τον εξοπλισμό του ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε όλους τους τύπους αεροσκαφών. Ξεκινά η διαδικασία πάρκου καυσίμων, ενώ έχουν ήδη εγκατασταθεί εκεί δύο αεροπορικές σχολές.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η συνεργασία της ΥΠΑ με την ιατρική σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και το πανεπιστημιακό νοσοκομείο για την ίδρυση Κέντρου Αεροπορικής Ιατρικής που θα μπορεί να πιστοποιεί πληρώματα από όλες τις βαλκανικές χώρες.
Στη Χίο ολοκληρώθηκε η προμελέτη ανάπτυξης του διαδρόμου και υπεγράφη ήδη μνημόνιο συνεργασίας με την Περιφέρεια βορείου Αιγαίου και το δήμο Χίου. Σχεδιάζεται η ανάπτυξη του διαδρόμου, δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών 7.400 τ.μ. Ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία προμελέτης για την επέκταση του υφιστάμενου κτιρίου αεροσταθμού στα6.000 τ.μ.
Στο Ηράκλειο, στο οποίο με τη συνεργασία των ΚΑΕ έγινε προσθήκη 3.000 τ.μ. ενώ ανακαινίστηκαν και 8.000 τ.μ., το αεροδρόμιο απέκτησε σύγχρονες προδιαγραφές ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει στην ολοένα αυξανόμενη επιβατική κίνηση, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια μέχρι το 2020.
Στην Πάρο όπου ο αερολιμένας ανακαινίστηκε σε συνεργασία με την Aegean, ετοιμάζεται δεύτερο σχέδιο ανάπτυξης με στόχο ο διάδρομος να φτάσει τα 1.800 από 1.400 μέτρα ώστε να φιλοξενεί μεγαλύτερους τύπους αεροσκαφών και συνδέσεις με το Λονδίνο, τη Φρανκφούρτη και τη Ρώμη. Δημιουργείται πάρκο καυσίμων και εκπονείται μελέτη για νέο αεροσταθμό 6.000 τ.μ. Από 1.200 τ.μ.
Ο εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου έχει ως στόχο την ανάπτυξη του συνόλου των Κυκλάδων λειτουργώντας ως αεροπορικός κόμβος.
Στη Νάξο έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η διαδικασία απαλλοτριώσεων για την επέκταση του διαδρόμου στα 1.200, τη διαπλάτυνση του τροχοδρόμου και τη σύνδεσή του με το πεδίο ελιγμών των αεροσκαφών, έργα που θα δώσουν τη δυνατότητα προσγείωσης αεροσκαφών 72 αντί 42 θέσεων.
Στην Καλαμάτα προγραμματίζονται έργα επέκτασης της πίστας, ενώ υπάρχει έτοιμη μελέτη για την επέκταση του αεροσταθμού. Πρόκειται για έργο 1,8 εκατομμυρίου ευρώ. Παράλληλα έχει συνταχθεί master plan για την αναβάθμιση του συνόλου των εγκαταστάσεων συμπεριλαμβανομένου και του διπλασιασμού του μεγέθους του κτιρίου του αεροσταθμού.
Η διαδικασία υλοποίησης εξετάζεται από το υπουργείο Μεταφορών και στόχος είναι να υπάρξει συνεργασία με επιχειρηματικούς ομίλους στα πρότυπα των αεροδρομίων της Πάρου και του Ηρακλείου.
Παράλληλα για την ενίσχυση των αεροδρομίων σε ανθρώπινό δυναμικό, έχουν ήδη τοποθετηθεί 32 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, ενώ κινείται παράλληλη διαδικασία για την πρόσληψη άλλων 48 από τον ίδιο διαγωνισμό, προκειμένου να στελεχωθούν αεροδρόμια με σοβαρές ανάγκες, όπως αυτό των Χανίων που μέχρι σήμερα καλύπτεται από την Πολεμική Αεροπορία. Οποιαδήποτε άλλα κενά σε οργανικές θέσεις θα καλυφθούν και με τη διαδικασία των μετατάξεων.
Μαρία Λιλιοπούλου,
“Έθνος της Κυριακής”