Το άγνωστο γλυπτικό έργο που Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο) θα
παρουσιαστεί απόψε στις 8.30μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων μέσα από
την ενδιαφέρουσα διάλεξη και έκθεση φωτογραφίας του ιστορικού Tέχνης
Μεγακλή Ρογκάκου, που εντάσσεται στις εκδηλώσεις του προγράμματος
“ΧΑΝΙaRT 2014 – Εικαστικές Διαδρομές στον Νομό Χανίων” για την επέτειο
των 400 ετών από τον θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο,
Ενετική Κρήτη 1541 – Τολέδο Ισπανίας 1614).
Την εκδήλωση με τίτλο: ‘Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος αποδίδει τον κόσμο των
ιδεών σε τρεις διαστάσεις” διοργανώνουν η Περιφέρεια Κρήτης, η
Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, ο Δήμος Πλατανιά, ο Δήμος Χανίων, το
Πνευματικό Κέντρο Χανίων και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Xανίων –
Ελαιουργείον συμμετέχοντας στο πρόγραμμα “ΧΑΝΙaRT 2014 – Εικαστικές
Διαδρομές στον Νομό Χανίων”.
Την ομώνυμη έκθεση φωτογραφίας του Μεγακλή Ρογκάκου έχουν επιμεληθεί οι Μιχάλης Καλαϊτζάκης και Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης. Η έκθεση Φωτογραφίας θα λειτουργεί μέχρι τις 14 Νοεμβρίου και θα είναι ανοικτή από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι με ελεύθερη είσοδο και με ειδικά προγράμματα για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Παράλληλα με τις παραπάνω εκδηλώσεις, το Ελαιουργείον παρουσιάζει τον συνοδευτικό εικονογραφημένο κατάλογο μαζί με σχετικό δοκίμιο του Μεγακλή Ρογκάκου. Το βιβλίο του κ. Ρογκάκου τιτλοφορείται “El Greco escultor – Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος αποδίδει τον κόσμο των ιδεών σε τρεις διαστάσεις”. Για πρώτη φορά μία έκδοση φέρνει μαζί όλα τα γνωστά και αποδιδόμενα γλυπτά του Θεοτοκόπουλου, από τα οποία σώζεται μονάχα μικρό, αλλά μεγάλης σημασίας μέρος.
Οπως ανέφερε ο Μεγακλής Ρογκάκος χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο Μέγαρο Τριανόν, σύμφωνα με ιστορικές καταγραφές το 1614, δηλαδή δύο χρόνια πριν πεθάνει ο μεγάλος Κρήτας καλλιτέχνης, έδειξε στον φίλο του Φραντσέσκο Πατσέκο, μέσα σε ένα ερμάριο τριάντα γλυπτά του, δεκαπέντε με γύψο και άλλα δεκαπέντε με πηλό και κερί. Κανένα από τα γλυπτά αυτά δεν σώζεται καθώς μεγάλο μέρος του έργου του Ελ Γκρέκο καταστράφηκε κατά τον Ισπανικό πόλεμο. Σήμερα, στο πέρασμα του χρόνου, σώζονται μόνο λίγα γλυπτά φτιαγμένα από ξύλο -μεγάλης αξίας-που βρίσκονται σε συλλογές στην Ισπανία. «Πρόκειται για θεσπέσια έργα τέχνης, πολύ διαφορετικά από τους πίνακές του αλλά με μεγάλο ενδιαφέρον και μεγάλη θρησκευτική αξία καθώς το περιεχόμενό τους είναι κυρίως θρησκευτικό. Ενα από αυτά βρίσκεται στον Καθεδρικό Μητροπολιτικό Ναό του Τολέδο, όπου απεικονίζεται η Παναγία» επεσήμανε ο κ. Ρογκάκος, ο οποίος εξήγησε πως ο Ελ Γκρέκο δεν ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη γλυπτική, στην οποία μυήθηκε από τον Τιντορέτο, αλλά χρησιμοποιούσε τα γλυπτά ομοιώματα ως μοντέλα που τον βοηθούσαν κυρίως στην Τέχνη του, για τις πολλές και δύσκολες συνθέσεις του. Τα γλυπτά αυτά, σημείωσε, δημιουργήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής πορείας του Ελ Γκρέκο από την Ιταλία μέχρι την Ισπανία.
Την ομώνυμη έκθεση φωτογραφίας του Μεγακλή Ρογκάκου έχουν επιμεληθεί οι Μιχάλης Καλαϊτζάκης και Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης. Η έκθεση Φωτογραφίας θα λειτουργεί μέχρι τις 14 Νοεμβρίου και θα είναι ανοικτή από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι με ελεύθερη είσοδο και με ειδικά προγράμματα για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Παράλληλα με τις παραπάνω εκδηλώσεις, το Ελαιουργείον παρουσιάζει τον συνοδευτικό εικονογραφημένο κατάλογο μαζί με σχετικό δοκίμιο του Μεγακλή Ρογκάκου. Το βιβλίο του κ. Ρογκάκου τιτλοφορείται “El Greco escultor – Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος αποδίδει τον κόσμο των ιδεών σε τρεις διαστάσεις”. Για πρώτη φορά μία έκδοση φέρνει μαζί όλα τα γνωστά και αποδιδόμενα γλυπτά του Θεοτοκόπουλου, από τα οποία σώζεται μονάχα μικρό, αλλά μεγάλης σημασίας μέρος.
Οπως ανέφερε ο Μεγακλής Ρογκάκος χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο Μέγαρο Τριανόν, σύμφωνα με ιστορικές καταγραφές το 1614, δηλαδή δύο χρόνια πριν πεθάνει ο μεγάλος Κρήτας καλλιτέχνης, έδειξε στον φίλο του Φραντσέσκο Πατσέκο, μέσα σε ένα ερμάριο τριάντα γλυπτά του, δεκαπέντε με γύψο και άλλα δεκαπέντε με πηλό και κερί. Κανένα από τα γλυπτά αυτά δεν σώζεται καθώς μεγάλο μέρος του έργου του Ελ Γκρέκο καταστράφηκε κατά τον Ισπανικό πόλεμο. Σήμερα, στο πέρασμα του χρόνου, σώζονται μόνο λίγα γλυπτά φτιαγμένα από ξύλο -μεγάλης αξίας-που βρίσκονται σε συλλογές στην Ισπανία. «Πρόκειται για θεσπέσια έργα τέχνης, πολύ διαφορετικά από τους πίνακές του αλλά με μεγάλο ενδιαφέρον και μεγάλη θρησκευτική αξία καθώς το περιεχόμενό τους είναι κυρίως θρησκευτικό. Ενα από αυτά βρίσκεται στον Καθεδρικό Μητροπολιτικό Ναό του Τολέδο, όπου απεικονίζεται η Παναγία» επεσήμανε ο κ. Ρογκάκος, ο οποίος εξήγησε πως ο Ελ Γκρέκο δεν ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη γλυπτική, στην οποία μυήθηκε από τον Τιντορέτο, αλλά χρησιμοποιούσε τα γλυπτά ομοιώματα ως μοντέλα που τον βοηθούσαν κυρίως στην Τέχνη του, για τις πολλές και δύσκολες συνθέσεις του. Τα γλυπτά αυτά, σημείωσε, δημιουργήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής πορείας του Ελ Γκρέκο από την Ιταλία μέχρι την Ισπανία.
Από την πλευρά του ο Ιωάννης Αρχοντάκης, από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Xανίων – Ελαιουργείον και επιμελητής της έκθεσης επεσήμανε πως
πρόκειται για τη σημαντικότερη ίσως εκδήλωση του προγράμματος “ΧΑΝΙaRT
2014 – Εικαστικές Διαδρομές στον Νομό Χανίων”. Παράλληλα, κάλεσε τους
Χανιώτες και ιδιαίτερα τους μαθητές, να επισκεφθούν την έκθεση που
περιλαμβάνει στιγμιότυπα από το γλυπτικό έργο του Θεοτοκόπουλου στις
τρεις χώρες όπου έζησε. Η έκθεση αποτελείται από 20 φωτογραφίες με
γλυπτά του Ελ Γκρέκο, μεγάλων διαστάσεων (50 εκατ. επί 70 εκατ.)
Ο φωτογράφος Μιχάλης Καλαϊτζάκης που επιμελήθηκε την εκτύπωση των φωτογραφιών και την ποιότητα της φωτογραφίας του καταλόγου εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του καθώς όπως είπε, του δόθηκε μια ευκαιρία να αξιοποιήσει ένα τμήμα του μεταπτυχιακού του που είναι η απεικόνιση αντικειμένων σε έντυπο υλικό για εκπαίδευση, τονίζοντας ότι ο δίγλωσσος κατάλογος αποτελεί ένα καλό εγχειρίδιο για όποιον θέλει να μελετήσει το άγνωστο γλυπτικό έργο του Ελ Γκρέκο.
ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
Ο φωτογράφος Μιχάλης Καλαϊτζάκης που επιμελήθηκε την εκτύπωση των φωτογραφιών και την ποιότητα της φωτογραφίας του καταλόγου εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του καθώς όπως είπε, του δόθηκε μια ευκαιρία να αξιοποιήσει ένα τμήμα του μεταπτυχιακού του που είναι η απεικόνιση αντικειμένων σε έντυπο υλικό για εκπαίδευση, τονίζοντας ότι ο δίγλωσσος κατάλογος αποτελεί ένα καλό εγχειρίδιο για όποιον θέλει να μελετήσει το άγνωστο γλυπτικό έργο του Ελ Γκρέκο.
ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου