Εντυπωσιακά ευρήματα έρχονται στο φως από την αρχαιολογική σκαπάνη κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, που συνεχίζονται μέχρι σήμερα σε περιοχές των Χανίων. Οι αρχαιολόγοι έχουν πειστικές ενδείξεις για την παρουσία Αχαιών στην Κυδωνία, ενώ η μελέτη της μεγάλης νεκρόπολης, που βρίσκεται κάτω απ’ το κέντρο της σύγχρονης πόλης των Χανίων, εμπλουτίζει τη μέχρι σήμερα γνώση μας για τη ζωή στη Δυτική Κρήτη τα προϊστορικά χρόνια.
Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν στη διάρκεια της διάλεξης της γενικής διευθύντριας Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Μαρίας Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη με θέμα “Αχαιοί στην Κυδωνία” στην κατάμεστη αίθουσα διαλέξεων του Φιλολογικού Συλλόγου Χανίων “ο Χρυσόστομος” χθες βράδυ. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ Μανούσος Βολουδάκης, η πρώην υπουργός Αννα Διαμαντοπούλου, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Τάσος Βάμβουκας κ.ά.
«Από τις ανασκαφές που διεξάγουμε όλα αυτά τα χρόνια στην πόλη των Χανίων βγαίνουν πολύ σημαντικά στοιχεία για την άφιξη του Αχαϊκού κόσμου στα Χανιά και την Κυδωνία όπως λεγόταν τότε», τόνισε η κα Βλαζάκη μιλώντας στους δημοσιογράφους και πρόσθεσε: «Με την αποδυνάμωση του μινωικού πολιτισμού μετά την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης -και ό,τι επακολούθησε- γνωρίζουμε ότι σταδιακά το νέο Μυκηναϊκό – Αχαϊκό στοιχείο της ηπειρωτικής Ελλάδας επικρατεί και πριν από τα τέλη του 15ου αιώνα π.Χ. εγκαθίσταται και στην Κυδωνία. Αυτό δείχνουν οι τάφοι που έχουμε σκάψει στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη και βεβαίως οι πρόσφατες ανασκαφές στον λόφο Καστέλι στην οδό Κατρέ, που πιστεύουμε πλέον ότι βρισκόμαστε στον χώρο του μυκηναϊκού ανακτόρου της Κυδωνίας» Η κα Βλαζάκη επεσήμανε ακόμα ότι σύμφωνα με τα ευρήματα προκύπτει ότι στο ανάκτορο πραγματοποιούνταν διάφορες τελετές, ενώ έκανε ειδική αναφορά σε ένα επεισόδιο των αρχών του 13ου αιώνα π.Χ. όταν καταστράφηκε το ανάκτορο από έναν πολύ μεγάλο σεισμό, γεγονός που προκάλεσε πανικό στους κατοίκους. «Τότε πραγματοποίησαν μία μεγάλη θυσία από διάφορα ζώα αλλά και μίας νεαρής κοπέλας», επεσήμανε σχετικά.
Να σημειώσουμε ακόμα ότι όπως ανέφερε η κα Βλαζάκη τα επιστημονικά στοιχεία τεκμηριώνουν ότι η θέση τόσο της μινωικής όσο και της κλασικής Κυδωνίας ταυτίζεται με τη σύγχρονη πόλη των Χανίων.
«Από τις ανασκαφές που διεξάγουμε όλα αυτά τα χρόνια στην πόλη των Χανίων βγαίνουν πολύ σημαντικά στοιχεία για την άφιξη του Αχαϊκού κόσμου στα Χανιά και την Κυδωνία όπως λεγόταν τότε», τόνισε η κα Βλαζάκη μιλώντας στους δημοσιογράφους και πρόσθεσε: «Με την αποδυνάμωση του μινωικού πολιτισμού μετά την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης -και ό,τι επακολούθησε- γνωρίζουμε ότι σταδιακά το νέο Μυκηναϊκό – Αχαϊκό στοιχείο της ηπειρωτικής Ελλάδας επικρατεί και πριν από τα τέλη του 15ου αιώνα π.Χ. εγκαθίσταται και στην Κυδωνία. Αυτό δείχνουν οι τάφοι που έχουμε σκάψει στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη και βεβαίως οι πρόσφατες ανασκαφές στον λόφο Καστέλι στην οδό Κατρέ, που πιστεύουμε πλέον ότι βρισκόμαστε στον χώρο του μυκηναϊκού ανακτόρου της Κυδωνίας» Η κα Βλαζάκη επεσήμανε ακόμα ότι σύμφωνα με τα ευρήματα προκύπτει ότι στο ανάκτορο πραγματοποιούνταν διάφορες τελετές, ενώ έκανε ειδική αναφορά σε ένα επεισόδιο των αρχών του 13ου αιώνα π.Χ. όταν καταστράφηκε το ανάκτορο από έναν πολύ μεγάλο σεισμό, γεγονός που προκάλεσε πανικό στους κατοίκους. «Τότε πραγματοποίησαν μία μεγάλη θυσία από διάφορα ζώα αλλά και μίας νεαρής κοπέλας», επεσήμανε σχετικά.
Να σημειώσουμε ακόμα ότι όπως ανέφερε η κα Βλαζάκη τα επιστημονικά στοιχεία τεκμηριώνουν ότι η θέση τόσο της μινωικής όσο και της κλασικής Κυδωνίας ταυτίζεται με τη σύγχρονη πόλη των Χανίων.
ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ
ΠΟΛΕΙΣ
Οπως έχει αναφερθεί και σε παλαιότερα ρεπορτάζ των “Χ.Ν.”, τα Χανιά χαρακτηρίζονται ως η αρχαιότερη κατοικημένη πόλη της Ευρώπης χωρίς διακοπή. Οι κάτοικοι κατέφευγαν σε ορεινές και συχνά δυσπρόσιτες και οχυρές θέσεις, τόσο για λόγους προστασίας και ασφάλειας αλλά και διότι τους ανάγκαζαν οι κλιματολογικές συνθήκες. Με την αύξηση της θερμοκρασίας στο νησί, οι κάτοικοι της Κυδωνίας ενδεχομένως να κατέφυγαν σε θέσεις στις βόρειες υπώρειες των Λευκών Ορέων με πιθανότερη θέση την ορεινή ενδοχώρα στο ύψωμα του Καστέλλου στο Βαρύπετρο. «Δοκιμαστικές ανασκαφές στο παρελθόν έχουν δείξει διαχρονική κατοίκηση αυτής της φυσικής ακρόπολης. Σήμερα, διατηρείται εντυπωσιακά η οχύρωση των πρωτοβυζαντινών χρόνων, γεγονός που υποδηλώνει νέα ακμή της συγκεκριμένης εγκατάστασης πάλι σε δύσκολα και επικίνδυνα για την Κυδωνία χρόνια», σημείωσε χαρακτηριστικά η δρ Βλαζάκη.
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ
ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Από την αρχαιολογική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια στα Χανιά έρχονται, μεταξύ άλλων, στο φως σπουδαία ευρήματα που βοηθούν τους επιστήμονες να γνωρίσουν καλύτερα τον τρόπο ζωής των κατοίκων της Δυτικής Κρήτης τα προϊστορικά χρόνια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα ευρήματα από την ανασκαφή της οδού Κατρέ, όπου διαπιστώθηκε η πρακτική των εξαγνιστικών θυσιών στην προϊστορική εποχή. Το σπουδαιότερο όλων είναι η ανεύρεση διάσπαρτων οστών μίας νέας γυναίκας, που σύμφωνα με την κα Βλαζάκη δεν πρέπει να μας παραξενεύει «αφού η ελληνική μυθολογία έχει άφθονα παραδείγματα εξαγνιστικών θυσιών παρθένων, σε μια προσπάθεια της κοινωνίας να αντιμετωπίσει μεγάλη συμφορά σε περιόδους λοιμών και λιμών ή πριν από μία πολεμική σύρραξη». Η ίδια άλλωστε υπενθύμισε ότι «ακόμη και η τοπική παράδοση αναφέρεται στην κόρη του Κύδωνα, την Ευλιμένη που θυσιάστηκε ως παρθένα στους ήρωες της χώρας, σύμφωνα με χρησμό μαντείου, όταν ο Κύδων βρέθηκε σε δυσχερή θέση εξαιτίας επαναστάσεων των γειτονικών του πόλεων».
ΝΕΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΤΩ
ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ
Ιδιαίτερης αξίας είναι και οι δεκάδες τάφοι που έχουν βρεθεί έως σήμερα στα Χανιά, με μεγαλύτερη πυκνότητα στην περιοχή των Ολυμπίων – Δικαστηρίων.
Η υστερομινωική νεκρόπολη και ο τρόπος με τον οποίο έχουν λαξευτεί οι τάφοι δείχνουν ότι ανήκουν σε τρεις διακριτούς αρχιτεκτονικούς τύπους, άγνωστους για τα μέχρι τότε δεδομένα της Κρήτης, οι οποίοι αντικαθιστούν τους πολυθάλαμους μινωικούς.
Θεωρούνται τύποι που εισήχθησαν από την ηπειρωτική Ελλάδα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ενός νέου νεκροταφείου, σε εντελώς ξεχωριστή θέση και την εισαγωγή νέων ταφικών πρακτικών και εθίμων υποδηλώνει αξιοσημείωτη κοινωνική αλλαγή.
Η υστερομινωική νεκρόπολη και ο τρόπος με τον οποίο έχουν λαξευτεί οι τάφοι δείχνουν ότι ανήκουν σε τρεις διακριτούς αρχιτεκτονικούς τύπους, άγνωστους για τα μέχρι τότε δεδομένα της Κρήτης, οι οποίοι αντικαθιστούν τους πολυθάλαμους μινωικούς.
Θεωρούνται τύποι που εισήχθησαν από την ηπειρωτική Ελλάδα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ενός νέου νεκροταφείου, σε εντελώς ξεχωριστή θέση και την εισαγωγή νέων ταφικών πρακτικών και εθίμων υποδηλώνει αξιοσημείωτη κοινωνική αλλαγή.
ΠΗΓΗ: http://www.haniotika-nea.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου