Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την αυγουστιάτικη πανσέληνο φιλοξενεί στον ανακαινισμένο κήπο του την παράσταση «Ο Στράτης Θαλασσινός κι ένα μικρό ναυάγιο» σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη. Η ποίηση στη σκηνή από την Άσπα Κυρίμη.
Η παράσταση αποτελείται από δύο μέρη: Στο πρώτο – η ενότητα του Στράτη Θαλασσινού - παρουσιάζονται τα ποιήματα «ο κ. Στράτης Θαλασσινός περιγράφει έναν άνθρωπο», «ο Στράτης Θαλασσινός ανάμεσα στους αγάπανθους» και «ο Στράτης Θαλασσινός στη Νεκρή θάλασσα». Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η «Κί χλη» που αποτελείται από τα ποιήματα «Το σπίτι κοντά στη θάλασσα», «ο Ηδονικός Ελπήνωρ» και «το ναυάγιο της Κίχλης».
Ο κ. Στράτης Θαλασσινός - alter ego- του Γιώργου Σεφέρη – περιγράφει έναν άνθρωπο το 1932. Το 1942 βρίσκεται «ανάμεσα στους αγάπανθους» και επισκέπτεται τη «Νεκρή θάλασσα». Ο Σεφέρης τον ίδιο καιρό βρίσκεται στη Νότιο Αφρική και παρακολουθεί από πολύ κοντά τα πολλώ λογιώ πάθη της Ελλάδας
Τον Οκτώβριο του 1946 ο Σεφέρης θα βρεθεί στον Πόρο. Είναι οι πρώτες του διακοπές μετά από επτά δύσκολα χρόνια. Γράφει την «Κίχλη» έχοντας πίσω του έναν παγκόσμιο πόλεμο και τον Δεκέμβρη του ΄44, αλλά ταυτοχρόνως όντας τρελός από χαρά στην επαφή του με την ελληνική φύση: «Ξέρω» γράφει, «πως ολόκληρη η ζωή μου δε θα μου φτάσει για να εκφράσω αυτό που προσπαθώ να πω εδώ και τόσες μέρες – αυτή την ένωση της φύσης μ’ ένα απλό ανθρώπινο σώμα».
Η «Κίχλη», σημειώνει ο καθηγητής Ν. Βαγενάς, «είναι η κατάληξη μιας μακροχρόνιας εμπειρίας, ενός μακροχρόνιου προβληματισμού που έχει φτάσει στη στιγμή του απολογισμού του και ταυτόχρονα η προαναγγελία ενός σημαντικού μέρους από το μετέπειτα έργο του Σεφέρη». Είναι επίσης «ένα καράβι που το βούλιαξαν εδώ και χρόνια» λίγο έξω από τις ακτές του Πόρου. Ο Σεφέρης βλέπει το ναυάγιο στις 2 Οκτωβρίου του 1946.
Ο Στράτης Θαλασσινός «συνεχίζοντας την περιοδεία του πολλές οργιές κάτω από την επιφάνεια του Αιγαίου», επισκέπτεται «το σπίτι κοντά στη θάλασσα», ξανα-ανταμώνει τον Ελπήνορα και συναντά «το ναυάγιο της Κίχλης»για να οδηγηθεί στο φως. Οι δύο ενότητες – ο κ. Στράτης Θαλασσινός που περιγράφει έναν άνθρωπο, ο Στράτης Θαλασσινός του Ημερολογίου Καταστρώματος β΄ και η Κίχλη – συνδέονται τόσο στο επίπεδο των μυθολογικών αναφορών όσο και στο επίπεδο της ατμόσφαιρας και των σημασιολογικών συσχετισμών, όπως παρατηρεί ο κριτικός θεάτρου Ηρακλής Λογοθέτης. «Ότι μορφάζει παρηγορητικά στον πρώτο κύκλο της ενηλικίωσης, αποκτά στον δεύτερο τη βαθύτητα της εγκαρτέρησης».
Η σκηνική προσέγγιση των δύο ποιητικών ενοτήτων ειδικά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον….γιατί τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστ’ εμείς. Τ’ αγάλματα λυγίζουν αλαφριά…..καληνύχτα.
Σκηνοθεσία-Ερμηνεία : Άσπα Κυρίμη
Μουσική επιμέλεια : Αθηνά Καψετάκη
Εικαστική επιμέλεια : Κωστής Μαμέλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου