Ο περιφερειάρχης Κρήτης κύριος Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς και ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κύριος Θ.
Καρούντζος, ανακοίνωσαν χθες, ότι ήρθε επιτέλους η ώρα, το όνειρο του Ελευθερίου Βενιζέλου καθώς και η ανάγκη όλων των κρητικών και των επισκεπτών της Κρήτης να μπορούν να μετακινούνται εύκολα, γρήγορα και οικονομικά, από το ένα άκρο της έως το άλλο, να γίνει πραγματικότητα, με την κατασκευή τραίνου με το όνομα ΤΑΛΩΣ.
Εκατό χρόνια μετά την πρώτη ανακοίνωση του σχεδίου του Ελευθερίου Βενιζέλου για δημιουργία τραίνου στην Κρήτη, το όραμά του είναι επίκαιρο όσο ποτέ και η νέα περιφερειακή αυτοδιοίκηση μας δηλώνει ότι θα γίνει πραγματικότητα.
Η προκήρυξη του έργου θα πραγματοποιηθεί στο επόμενο τρίμηνο με στόχο η αποπεράτωση να ολοκληρωθεί εντός του 2014.
Η λειτουργία του τραίνου που θα ενώνει το ένα άκρο της Κρήτης με το άλλο, θα έχει ως συνέπεια, να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις,, να μειωθεί αισθητά η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με ρύπους, ενώ τα οφέλη στην οικονομία και κυρίως στην ανάπτυξη του τουρισμού θα είναι εντυπωσιακά.
Επίσης η λειτουργία του θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν δραστικά τα τροχαία ατυχήματα εφόσον θα αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στο ΒΟΑΚ, μέρη του οποίου σύμφωνα με πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση της τροχαίας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα δέκα πιο επικίνδυνα σημεία του εθνικού δικτύου της χώρας.
Επι πλέον, το τραίνο με το χαμηλό εισιτήριο θα είναι η απάντηση στην ολοένα αυξανόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης που καθιστά απαγορευτική τη μετακίνηση με Ι.Χ.
Η Μελέτη που έχει ετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών προτείνει την υλοποίηση μαγνητικού τραίνου στην Κρήτη το οποίο θα τέμνει οριζοντίως από ανατολή προς δύση όλη την Κρήτη και με τα Ferries θα είναι δυνατή η μετάβαση από τη Κίσσαμο στην Καλαμάτα και απευθείας από εκεί με το Ionianrail στην Τεργέστη Ιταλίας, μέσω Αλβανίας, Μαυροβουνίου και Κροατίας. Από την Τεργέστη ο δρόμος είναι ανοιχτός για όλη την Ευρώπη και τη Ρωσία. Το τραίνο αυτό, θα μεταφέρει και εμπορεύματα.
Για όλους εσάς που θα απολαμβάνετε το ταξίδι με τραίνο, η ΑΝΕΚ Lines, η Minoan Lines, η Blue Star Ferries, η Superfast Ferries, η European Sealines, η Agoudimos Lines και η Endeavor Lines ως μέλη της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC) θα συμμετέχουν ως Bonus Partners στην υλοποίηση αυτού του Project.
Η διαδρομή του τραίνου θα ξεκινά από τη Ζάκρο της Σητείας και διασχίζοντας όλη την Κρήτη, με σταθμούς στις πόλεις και την ενδοχώρα, θα φτάνει μέχρι το Ελαφονήσι Χανίων. Σταθμός επιβίβασης για την Ευρώπη, θα υπάρχει στο Καστέλι Κισσάμου όπου θα διαμορφωθεί αποβάθρα μεταφοράς των βαγονιών, σε ειδικά διαμορφωμένα Ferries, τα οποία θα αποβιβάζονται στην Καλαμάτα και θα έχουν τελικό προορισμό την Τεργέστη.
Ο κύριος Αρναουτάκης επεσήμανε ότι «Ανάπτυξη δεν είναι μόνο οι αυτοκινητόδρομοι. Επίκαιρη στρατηγική ανάπτυξης πρέπει να σημαίνει στρατηγική αποσυμφόρησης δρόμων και αποδέσμευσης εκτάσεων από την αντιαισθητική και αντιλειτουργική παντοκρατορία του αυτοκινήτου. Ανάπτυξη πρέπει να σημαίνει στρατηγική απορρύπανσης και οικονομικής διαχείρισης των φυσικών πόρων, στρατηγική αποτροπής της κλιματικής καταστροφής. και κοινωνική μέριμνα σε αντιδιαστολή με την προώθηση κάποιων ιδιωτικών συμφερόντων που μας έχουν οδηγήσει στο σημερινό αδιέξοδο. Αυτή άλλωστε είναι η « πράσινη ανάπτυξη» και η πολιτική μας που έχει ως κέντρο όχι μόνο τον άνθρωπο αλλά σέβεται το περιβάλλον, προωθεί τον πολιτισμό και στηρίζει την οικονομία πάνω σε υγιείς και βιώσιμους όρους. Το τραίνο είναι το ασφαλέστερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον μέσο μαζικής μεταφοράς και ταυτόχρονα το οικονομικότερο».
Ο κύριος Θανάσης Καρούντζος μεταξύ άλλων τόνισε : «.Η Κρήτη είναι δυόμιση φορές μεγαλύτερη σε χρονοαποστάσεις από ότι ολόκληρη η Γαλλία, που διαθέτει εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων. Ακόμη και η Κορσική που μοιάζει με την Κρήτη έχοντας παρόμοια φυσιολογία εδάφους, έχει σιδηρόδρομο εδώ και πολλά χρόνια, που μάλιστα έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του τουρισμού. Η μεγάλη πύλη εισόδου του πολιτισμού και της αισθητικής σε τούτη την χώρα υπήρξε ο σιδηρόδρομος. Αυτό δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε».
Τα Μαγνητικά τραίνα
Τα μαγνητικά τραίνα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε χαμηλές ταχύτητες (μικρότερες από 100 χλμ./ώρα) για μικρές αποστάσεις σε αστικές περιοχές, σύνδεση πόλεων με αεροδρόμια, λιμάνια κ.λπ. Τέτοια περίπτωση αποτελεί το μαγνητικό τρένο του Μπέρμινχαμ της Αγγλίας, που από το 1984 συνδέει το σταθμό με το αεροδρόμιο της πόλης. Ωστόσο, στα μέσα της δεκαετίας του 1990 το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα μαγνητικά τρένα υψηλής ταχύτητας για κάλυψη μεγάλων αποστάσεων. Το 1994 αποφασίστηκε η κατασκευή τροχιάς 284 χλμ. για την εισαγωγή μαγνητικού τρένου για τη σύνδεση του Αμβούργου με το Βερολίνο.
Για την υπέρβαση του υψηλού κόστους του νέου δικτύου, θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία Seraρhim (Segmented Rail Ρhased Ιnductiοn Μοtοr) που αποτελεί συνδυασμό μαγνητικής προώθησης και τροχών, διαφέρει δηλαδή από το καθεαυτό μαγνητικό τρένο στο ότι δεν ανυψώνεται, είναι όμως δυνατό να κινείται στις ήδη υπάρχουσες συμβατικές σιδηροτροχιές. Οι τροχοί στην περίπτωση των τρένων τύπου Seraρhim δεν χρησιμεύουν για την κίνηση του οχήματος, απλά το κατευθύνουν, έτσι ώστε η διαθέσιμη ισχύς από τα μαγνητικά πεδία να καταναλώνεται στην προώθηση.
... KAI O NOΩΝ ΝΟΗΤΩ !!!
Την πρώτη φορά που τέθηκε θέμα για σιδηρόδρομο στην Κρήτη το 1893, όταν ο Οθωμανός
γενικός διοικητής Κρήτης, Μαχμούτ Τζελάλ υπόσχεται μεταξύ διαφόρων έργων και την κατα
σκευή σιδηροδρόμου. Στο αντίγραφον της εφημερίδας: Λευκά Ορη, της 12/24 Μαϊου 1884,
αναφέρεται οτι θα ήταν σκόπιμο να χορηγηθούν άδειες 2 σιδηροδρόμων, η πρώτη να ξεκι
νάει απο τον κόλπο της Σούδας κοντά στο Τελωνείο και να φθάνει έως τα Χανιά και αργό
τερα έως την επαρχία Κισσάμου. Και η δεύτερη γραμμή να ξεκινάει απο το Ηράκλειο και
να φθάνει στην Μεσσαρά και αργότερα έως τους καλούς Λιμένες. Η εταιρία είχε προταθεί
να είναι ανώνυμος και Κρητική.
Ο σιδηρόδρομος για την Κρήτη ήταν ενα υπεραιωνόβιο αίτημα που θα συνδέσει τις περιοχές Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Οι ράγες της μονής μετρικής γραμμής Κούλες Ηρακλείου λατομείο Ξηροποτάμου, εξακολουθούν να είναι εμφανείς στο μικρό τμήμα της παραλιακής λεωφόρου από το λιμενικό περίπτερο ως απέναντι από τον Άγιο Πέτρο. H ανάγκη για κατασκευή του λιμένα Ηρακλείου, οδήγησε στον επόμενο χρόνο στην κατασκευή του βιομηχανικού σιδηροδρόμου, μετρικού μήκους, 6 χιλιομέτρων, από τον Κούλε του Ηρακλείου, δυτικά προς τον Ξηροπόταμο κοντά στο Γάζι, όπου υπήρχε νταμάρι, όπου φορτώνονταν λίθοι προκειμένου να αποπερατωθούν ο τεχνητός λιμένας και ο υπήνεμος μώλος Ηρακλείου.
Το αντίγραφον της εφημερίδας: “Λευκά Ορη”, της 12/24 Μαϊου 1884, αναφέρεται:
“Εξοχώτατε,
Επιτραπείτω ημίν να σας υπομνήσωμεν, ορμώμενοι εις τε της παρούσης συνόδου της των Κρητών Συνελεύσεως, την αίτησιν επί τη χορηγήσει αδείας δυο σιδηροδρόμων, ην έσχομεν την τιμήν να σας υποβάλλωμεν κατά την 10/29 Μαϊου 1880.
Ευελπιστούμε ότι κατά το παρόν έτος, οι αξιότιμοι κ. βουλευταί της Κρήτης, θα έχωσι καιρό του να επιληφθώσι του επί τοσούτον σπουδαίου ζητήματος, αφορώντος την ευδαιμονίαν και προαγωγήν του τόπου, και ότι μετά της Υμ. Εξοχότητος, της αείποτε επιδιωξάσης την ευτυχίαν της νήσου, θέλουσιν από κοινού σύμπραξις, δίδοντές μας οριστικήν απάντησιν.
Ανανεούντες δε την έκθεσιν του σκοπού ημών, αναφέρομεν εν συντόμω, εκείνο όπερ λαμβάνομεν την τιμήν να σας ζητήσωμεν ήτοι
1ον. ΤΗν άδειαν του να ιδρυθώσι δυο μικροί σιδηρόδρομοι, υπό τους κινδύνους της εταιρίας ην θα ιδρύσωμεν
Ο εις αναχωρών εκ του κόλπου της Σούδας (πλησίον του Τελωνείου) και της αποβάθρας, και διερχόμενος του Ναυπηγείου θα φθάνη τις Χανία. Βραδύτερον δε μετά την απόπειραν ταύτην, η εταιρία θα έχη το δικαίωμα να επεκτείνη την γραμμήν ταύτην μέχρι της επαρχίας Κισσάμου.
Η δευτέρα σκοπουμένη γραμμή του σιδηροδρόμου θα αναχωρή εξ Ηρακλείου δια να φθάνη εις την Πεδιάδα της Μεσσαράς πλην η σύστασις αυτής δεν θέλει πραγματοποιηθή ή μόνον όποταν αι επί τούτω προκαταρκτικαί μελέται, θέλουσιν ενδείξει συμφέρον, τόσον δια την εταιρίαν, όσο και δια τον τόπον.
Η γραμμή αυτή θα δύναται προς τούτοις να επεκτανθή μέχρι των πλησιεστέρων μερών των Καλών Λιμιώνων.
2ον. Η εταιρία ην προτείνομεν θα είναι ανώνυμος και Κρητική. Προς τον σκοπόν δε τούτον, αι συνδρομαί θέλουσι περιορισθή εις Κρήτην, επί διάστημα μηνός περίπου και μετά παρέλευσιν δε τούτου, εάν το ποσόν των συνεισφορών δεν είναι αρκετόν με το απαιτούμενον κεφάλαιομ οι ιδρυταί της εταιρίας, θα δικαιούνται να εξαιτήσωσι και ξένα κεφάλαια.
3ον Ευελπιστούντες, ότι η πρότασις μας θέλει επιδοκιμασθή και φανή ευνοϊκή αναφορικώς της προόδου του εμπορίου εν τη νήσω, αιτούμεν παρά της εντοπίου Διοικήσεως την δωρεάν παραχώρησιν του αναγκαιούντος πλάτους της γραμμής επί των οδών, προπάντων δε εκείνων ας ο σιδηρόδρομος ήθελεν εύρει όφελος να ακολουθήση (το δια τας τροχιάς της σιδηροδρομικής γραμμής εύρος, θα ήναι 60-100) μ.
Τούτο αυτό εννοητέον, και δια τα ανήκοντα εις την Διοίκησιν και εις Δήμους γήπεδα, επί των οποίων τυχόν έθελε διέλθει.
Εν περιπτώσει δε καθ’ ην η σιδηροδρομική γραμμή επωφελείτο να διέλθη δια γηπέδων ανηκόντων εις άλλους ιδιοκτήτας, η εντόπιος αρχή θα τους αναγκάζη, συμφώνως τω επί απαλοτριώσει ιδιοκτησιών νόμω προς δημοσίαν ωφέλειαν να εγκαταλείπωσιν εις την εταιρίαν τα αναγκαιούντα γήπεδα, δια την σύστασιν της σιδηροδρομικής γραμμ’ης και λιμενίσκων, οπόταν δεν θα ευρίσκωνται εκεί τέλος καταστήματα υπό εννοίκιον, και αρμόδια δια την χρήσιν ταύτην.
Κατά την περίπτωσιν ταύτην τα γήπεδα θα εκτιμώνται υπό των Δήμων, αυτών η δε εκτίμησις αφού επιδοκιμασθή υπό του Δημοτικού Συμβουλίου και των αρμοδίων Δικαστηρίων, θα πληρόνεται η αξία αυτών εις τους ιδιοκτήτας υπό της εταιρίας.
Εξαιτούμεθα δ’ επίσης, δια την εταιρίαν, την άφεσιν του τελωνειακού δασμού δια το υλικόν όπερθα τη ήτο αναγκαίον.
4ον Η εταιρία εξαιτείται την προστασίαν της Διοικήσεως, ήτις τη είναι εντελώς αναπόφευκτος καθ’ όλας εν γένει τας συνεισφοράς, ων ο σκοπός αποβλέπει προς δημόσιον όφελος. Εν τέλει δε μηχανικός τις διακεκριμμένος ειπέ ποτέ “Τα πλούτη και η ευδαιμονία έθνους τινός ορμώνται εκ της πληθυός και ευκολίας των διαφόρων μέσων της συγκοινωνίας”.
“Της μεταφοράς ούσης το μόνον χειρούργημα όπερ αυξάνει την τιμήν ενός αντικειμένου χωρίς να αυξηνθή η αξία αυτού, παν προϊόν δέον να μετακομίζηται επί το οικονομικότερον”.
Δεχθήτε, κύριε Γενικέ Διοικητά, την διαβεβαίωσιν των βαθυτάτων σεβασμών μας, μεθ’ ων έχομεν την τιμήν να ώμεν.
Της Υμ. Εξ. ταπεινός κ.λ.
Λυγγούνης πατήρ και υιός”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου